• Nieuws uit Castricum
  • Posts
  • Nieuws uit Castricum: zwembadplan op losse schroeven en bezwaren tegen basisscholen

Nieuws uit Castricum: zwembadplan op losse schroeven en bezwaren tegen basisscholen

En: zo check je of een woning in Castricum écht nieuw op Funda is

Hallo en welkom bij editie 109 van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Van harte welkom ook twee nieuwe abonnees. In deze e-mail lees je:

  • hoe je direct en gratis ziet of een woning in Castricum eerder op Funda heeft gestaan en zo ja, voor welke prijs of prijzen

  • dat het college van Castricum pleit voor een heroverweging van het raadsbesluit voor het nieuw te bouwen zwembad

  • mijn uitgebreide verslag van een inspraakavond op het gemeentehuis over locatievoorstellen voor basisscholen Cunera en Vrijeschool Castricum

  • dat de Castricummer Werf een grote renovatie krijgt

Ik wens je veel leesplezier toe en hoor graag van je als je een vraag, nieuwstip of feedback hebt. Je kunt antwoorden op deze e-mail of, als je dat prettiger vindt, een e-mail sturen naar [email protected].

Graag herinner ik je eraan dat je al mijn artikelen gratis en zonder reclames kunt lezen. Steun je mijn kritische en onafhankelijke journalistiek omdat je fan bent van écht nieuws uit Castricum? Dan kun je een donatie via Tikkie overmaken of om mijn bankrekeningnummer vragen. Bedankt en veel leesplezier gewenst.

Zo zie je of een woning in Castricum laatst ook al op Funda stond (en voor welke prijs)

Een woning in Castricum die nét nieuw op Funda is, maar je wel erg bekend voorkomt. En dan weet je het weer; weken of maanden geleden werd er ook al een advertentie online gezet. Die is nu weg, net als de oude vraagprijs. Gelukkig kun je met gratis software direct zien of een Funda-advertentie écht nieuw is en zo niet, wanneer en voor welke prijs of prijzen je jouw droomhuis of -appartement eerder aangeboden werd.

Makelaars en woningverkopers zijn niet blij met deze handige software, maar woningzoekenden wel. Dat bleek wel toen ik het artikel vrijdagochtend alvast deelde in de Facebook-groep ‘Je bent Castricummers als..’. Het bericht kreeg bijna dertig duimpjes omhoog, veel positieve reacties en werd binnen een paar uur ruim vijfhonderd keer gelezen. Helaas is het bericht nog dezelfde dag door een beheerder verwijderd, naar eigen zeggen omdat de reacties negatief waren en het onderwerp niet relevant is voor Castricummers. De argumentatie en gang van zaken verbaast mij zeer en deel ik even omdat lezers en bekenden zich afvroegen waarom zij het bericht niet meer terugzien in de Facebook-groep.

Gelukkig publiceer ik al mijn artikelen alleen op eigen kanalen, dus kun je het artikel in kwestie gewoon via onderstaande link lezen op de website.

College: goed om het zwembadbesluit uit 2019 te heroverwegen

De gemeenteraad heeft in 2019 een principebesluit genomen over de bouw van een sober nieuw zwembad als vervanging van de Witte Brug. Een plan van Initiatiefgroep Nieuw Zwembad (zwembad + woningen + nieuwe sporthal) is echter nog niet afgeschreven. Sterker nog; de wethouder praat binnenkort weer met de initiatiefgroep. En sorteert voor op een heroverweging van het oude besluit. Naar eigen zeggen vanwege veranderde omstandigheden. Ik leg je uit wat de stand van zaken is en wat het college op 23 maart gaat vertellen.

Bezwaren geuit tegen locatievoorstellen voor Cunera en Vrijeschool

Basisscholen Cunera en Vrijeschool moeten allebei uit hun verouderde gebouwen, maar waar gaan ze heen en hoe moeten de nieuwe schoolgebouwen eruit komen te zien? Het college heeft voorstellen gedaan aan de gemeenteraad, die er op 23 februari over vergadert. Deze week konden geïnteresseerde Castricummers en organisaties inspreken. En dat leverde elf kritische sprekers op. Ik zet hun bezwaren op een rijtje en doe later deze maand natuurlijk ook verslag van de politieke behandeling.

Renovatie van Castricummer Werf in aantocht

Het college van Burgemeester en Wethouders presenteert op 9 maart een rapport over een grootschalige renovatie van bedrijventerrein de Castricummer Werf. De vier wethouders en burgemeester zijn deze week samen langsgegaan bij een groep ondernemers, zo blijkt uit een tweet van economiewethouder Roel Beems. Het industrieterrein gaat op allerlei vlakken op de schop. Wordt vervolgd.

Tot volgende week

Bedankt voor je aandacht, ik hoop dat je het weer een boeiende nieuwsbrief vond. Er zit weer veel werk in. Werk dat ik alleen kan doen dankzij donaties van lezers. Steun jij mij ook? Je kunt doneren via Tikkie of om mijn bankrekeningnummer vragen. Bedankt!

Ik wens je een mooie week toe,

groeten Rens