Nieuws uit Castricum: woningbouw bij Geesterduin is een stap dichterbij

Hallo en welkom bij de 101ste editie van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Ik heb een bomvolle nieuwsbrief voor je met artikelen rondom woningbouw bij Geesterduin, de eerste glasvezelcentrale in Castricum en veel kort nieuws.

Vorige week vroeg ik je om een enquête in te vullen over wat je van nieuwsuitcastricum.nl vindt en of je bereid bent er maandelijks voor te betalen. Liefst 107 mensen klikten op de enquête en 76 hebben de enquête ook daadwerkelijk ingevuld en verzonden. Hartstikke fijn, erg bedankt. Als jij de enquête nog niet ingevuld hebt en één minuut de tijd wil nemen om je mening te geven, waardeer ik dat enorm. Hoe meer reacties, hoe beter ik kan inschatten waar jullie behoefte aan hebben. Je kunt de enquête via deze link invullen - dit is de tweede en laatste keer dat ik je vraag.

Veel leesplezier en graag herinner ik je eraan dat je mijn kritische journalistiek kunt steunen door een donatie via Tikkie over te maken. Ik doe deze dagen met name onderzoek naar de meningen van ondernemers en lokale politici over de collegeplannen rondom een spoortunnel, een autoluwe Dorpsstraat en een levendiger dorpshart. Dat artikel publiceer ik voor de politieke vergadering (aanstaande donderdag), dus houd nieuws.nieuwsuitcastricum.nl goed in de gaten!

College en Hoorne Vastgoed willen woningen bouwen bij Geesterduin

Vastgoedontwikkelaar Hoorne Vastgoed wil graag 150 woningen bouwen bij Geesterduin, maar kan dat niet zonder instemming van de gemeente. De gemeente heeft zelf ook interesse in woningbouw rondom het winkelcentrum. En dus tekenden de twee partijen deze week een intentieovereenkomst. In dit artikel lees je er alles over, inclusief een terugblik op hoe en waarom Hoorne Vastgoed vorig jaar bezwaar maakte tegen een concurrerend woningbouwplan naast Geesterduin.

De gemeente Castricum en Hoorne Vastgoed pleiten allebei voor woningbouw bij Geesterduin. Lees er meer over in dit artikel.

De belangrijkste glasvezelcentrale van E-Fiber staat

E-Fiber legt glasvezelinternet aan in Castricum. Er gaan kabels de grond in, maar er komen ook gebouwen in het straatbeeld. De kabels worden op deze gebouwen aangesloten. En die gebouwen werken weer samen met een hoofdcentrale voor heel Castricum, Limmen en Akersloot. Die hoofdcentrale is geplaatst. Wat betekent dat? Je leest het in onderstaand artikel.

De hoofdcentrale van E-Fiber voor glasvezel in Castricum staat. Zo komt glasvezelinternet een stapje dichterbij. Lees er alles over.

Kort nieuws:

  • Vivant Rozing aan het Bakkerspleintje is gewoon nog een PostNL-punt. Dat bevestigt de eigenaar van de winkel aan deze website. Er gingen deze week geruchten rond over het stoppen (de eigenaar kende ze ook) maar die geruchten kloppen dus niet.

  • Je hebt nog tot en met 31 december om je vrijblijvend aan te melden voor een offerte om je woning te isoleren. De gemeente organiseert een collectieve inkoopactie in samenwerking met Uitgeest, Heiloo en Bergen. Meer informatie over de isolatiemogelijkheden en het aanmeldformulier vind je via deze link.

  • Op 22 december behandelt de gemeenteraad van Castricum het nieuwe beleidskader sociaal domein. Het is nog even spannend of een meerderheid van de gemeenteraad instemt met de versie van verantwoordelijk wethouder Falgun Binnendijk. Mogelijk dienen één of meerdere partijen een motie of amendement in om het beleidskader bij te schaven. Het beleidskader geldt voor de vier BUCH-gemeenten voor een periode van vier jaar en draait om het uitvoeren en betalen van allerlei zorgtaken die onder de verantwoordelijkheid van gemeenten vallen.

  • Zoals gezegd ook op 22 december: een commissieavond over de maatregelen voor de korte en lange termijn rondom de spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg, wegafsluitingen op de Dorpsstraat en andere straten en het aantrekkelijker maken van het dorpshart. Vorige week spraken elf inwoners de gemeenteraad toe over zorgen en kritiek op de plannen, volgende week horen we hoe de politieke partijen over de plannen denken.

  • Castricummer Jimmy Hendriks (28) is professioneel darter en speelt op 20 december voor het eerst op het WK darten in Engeland. Abonnees van het NHD lezen hier een leuk interview met de nuchtere darter.

Tot volgende week

Bedankt weer voor je aandacht. Ik hoop dat je het een boeiende nieuwsbrief vond. Zo ja, dan kun je mijn onafhankelijke en reclamevrije werk steunen met een Tikkie-donatie. Ik hoor ook heel graag wat je van nieuwsuitcastricum.nl vindt en of je bereid bent om er maandelijks voor te betalen, en zo ja wat.

Je kunt de één minuut durende enquête via deze link invullen.

Volgende week krijg je weer een nieuwe nieuwsbrief voor mij, terwijl ik ook werk aan de toekomst van nieuwsuitcastricum.nl. Ik heb namelijk te horen gekregen dat het nieuwsbriefplatform dat ik nu gebruik medio januari stopt. Ik ga dus overstappen op een alternatief. Graag tot volgende week,

groeten Rens