Nieuws uit Castricum: wat wil jij weten over glasvezel van E-Fiber?

Hallo en welkom bij de 87ste editie van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Dank voor de donaties en leuke reacties op mijn vorige nieuwsbrief, waarin ik onthulde dat de gemeente Castricum geen startersleningen meer kan verstrekken. Ik ben benieuwd of de politiek actie gaat ondernemen. Welkom ook nieuwe abonnees!

In deze rustige nieuwsweek heb ik mij achter de schermen voorbereid op mooie exclusieve verhalen die je binnenkort hier leest. Voor zo'n verhaal over de glasvezelplannen van E-Fiber ben ik benieuwd naar jouw mening. Want wat wil jij weten van E-Fiber? Ik kan je vraag volgende week stellen als ik het glasvezelbedrijf interview.

In deze nieuwsbrief lees je ook een interview met de voorzitter van hockeyclub MHCC over hoe een akkoord met de gemeente leidt tot nieuwe speelvelden voor de hockey- en rugbyclubs. Tot slot lees je over inbraken bij strandtenten en de ambitie van Go Sharing om zijn deelscooters in de BUCH aan te bieden.

Veel leesplezier gewenst en graag hoor ik via een antwoord op deze e-mail van je als je een vraag, opmerking of nieuwstip hebt. Vanzelfsprekend blijft je nieuwstip vertrouwelijk.

PS: lees je deze e-mail net als honderden anderen meteen op zondagochtend of -middag? Tot 17:00 is er weer een zomermarkt in het dorpshart. Wie weet treffen we elkaar daar.

Wat wil jij weten over glasvezel van E-Fiber?

E-Fiber start eind deze maand met de aanleg van glasvezelkabels in Castricum. Eenmaal aangesloten op glasvezel kun je gebruikmaken van veel sneller internet, mits je ook een nieuw internetabonnement afsluit. Artikelen over glasvezel via E-Fiber en concurrent Delta horen bij de best gelezen artikelen die ik in deze nieuwsbrief en op de bijbehorende website publiceer. De komst van glasvezel levert ook veel goede vragen en kritische opmerkingen op, die ik graag beantwoord zodat je zelf kunt bepalen of je glasvezelinternet wil nemen.

Komende dinsdag interview ik E-Fiber over de plannen in Castricum. Ik ben erg benieuwd naar jullie twijfels, vragen of opmerkingen en hoor die graag via een antwoord op deze e-mail of via een aparte e-mail naar [email protected].

Als je uiterlijk maandagavond (22 augustus) van je laat horen, kan ik je vraag voorleggen aan E-Fiber. Het interview met antwoorden op de vragen lees je in de volgende nieuwsbrief.

Wil je je eerst even inlezen of teruglezen over glasvezel van E-Fiber? Hieronder vind je mijn vorige artikelen;

Waardeer je mijn kritische en onafhankelijke berichtgeving? Ik kan alleen gratis en zonder reclames doorgaan als alle lezers af en toe een donatie via Tikkie overmaken.

Nieuwe velden voor de hockey- en rugbyclubs

Op nieuwsuitcastricum.nl lees je ook als eerste dat de lokale hockey- en rugbyclubs nieuwe velden krijgen. Dat is goed nieuws voor de honderden leden. Ik sprak Simon Kornblum, voorzitter van hockeyclub MHCC, over de totstandkoming van een akkoord met de gemeente en wat er nog moet gebeuren rondom de Castricumse Rugby Club. Het artikel is via onderstaande link te lezen.

De Castricumse hockeyclub MHCC krijgt een tweede waterveld, in eerste instantie gefinancierd door de gemeente. De rugbyclub krijgt een extra grasveld.

Strandtenten overvallen, ook in Castricum

Deze maand zijn al vier strandtenten in de regio overvallen, waaronder Club Zand in Castricum. Steeds in verschillende nachten, en ook in Egmond (Evi Beach en het Zeepaardje) en Bergen aan Zee (Paviljoen Noord). Club Zand onthoudt zich van commentaar over de schade en eventuele buit, waar de andere drie ondernemers wel reageren tegenover het Noordhollands Dagblad. Het artikel is alleen door abonnees te lezen.

Bij de ondernemers in Egmond en Bergen zijn totaal in ieder geval een drone, fooi voor het personeel, de dagomzet en wisselgeld buitgemaakt. Sommige ondernemers vermoeden dat steeds dezelfde, professionele dader toeslaat. Bij Evi Beach in Egmond is er zelfs twee keer in één nacht ingebroken. De politie doet onderzoek naar de dader(s), maar kan nog geen inhoudelijke update geven.

Na de inbraakgolf is er in Castricum een paar nachten op rij extra surveillance op het strand geweest - voor zover bekend zonder resultaat.

Kort nieuws:

  • Het bedrijf Go Sharing is in gesprek met de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo (BUCH) over het aanbieden van elektrische deelscooters in de gemeenten. Daar is een vergunning voor nodig. Go Sharing is al actief in sommige andere gemeenten en breidde onlangs uit naar Alkmaar. Een BUCH-woordvoerder zegt tegen NH Nieuws: 'We voeren inderdaad gesprekken met Go Sharing omdat zij hun netwerk willen uitbreiden naar onze kustgemeenten. Maar wat de precieze status is, is niet bekend. De gesprekken zijn gaande.' Een deelscooter huur je via een app . Je betaalt doorgaans per minuut en kunt de scooters in speciale zones parkeren voor de volgende gebruiker. NH Nieuws publiceerde onlangs een boeiend achtergrondartikel over de voordelen en overlast van deelscooters van Go Sharing.

Tot volgende week

Bedankt voor je aandacht, ik hoop dat je het weer een boeiende nieuwsbrief vond. Zo ja, dan herinner ik je er graag aan dat ik mijn journalistieke werk alleen gratis en zonder reclames kan volhouden als alle lezers zo nu en dan een donatie via Tikkie overmaken. Gebruik je geen Tikkie? Als je antwoordt op deze e-mail, deel ik graag mijn bankrekeningnummer met je.

Ik wens je een mooie week toe en praat je in de volgende nieuwsbrief bij over de plannen van E-Fiber. Je leest dan ook een ander exclusief en boeiend verhaal waar ik nu aan werk.

Groeten Rens