• Nieuws uit Castricum
  • Posts
  • Nieuws uit Castricum: waarom lokale ondernemers tegen een autoluwe Dorpsstraat zijn

Nieuws uit Castricum: waarom lokale ondernemers tegen een autoluwe Dorpsstraat zijn

Hallo en welkom bij de 102ste editie van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Ik wens je allereerst hele fijne Kerstdagen toe, hopelijk in gezelschap van mensen die je dierbaar zijn. Welkom ook nieuwe abonnees.

In deze nieuwsbrief heb ik een exclusief, uitgebreid verhaal voor je waar veel werk in zit. Namelijk waarom zeker 66 ondernemers tegen een autoluwe Dorpsstraat zijn. Het tweede artikel is korter en gaat over het plan van de regio Alkmaar om duizend flexwoningen te bouwen in deze omgeving. Ik heb geprobeerd om hier meer duidelijkheid over te krijgen, maar dat blijkt tot dusver knap lastig.

Ik wens je veel leesplezier en hoop dat als je deze nieuwsbrief waardeert, je een donatie via Tikkie wil overmaken. Zo kan ik kritische en onafhankelijke artikelen blijven schrijven, zonder storende reclames.

Exclusief: zeker 66 ondernemers zijn tegen een autoluwe Dorpsstraat

Ik heb deze week naast gemeenteraadsleden en inwoners vooral veel ondernemers uit het dorpshart gesproken om te horen wat zij vinden van het collegeplan om de Dorpsstraat autoluw te maken en te 'knippen' in omringende straten. Mijn oproep om de meningen van ondernemers aan te horen, leidde tot een informatieavond en uiteindelijk tot een brandbrief aan het gemeentebestuur. Meer dan zestig ondernemers hebben die brief ondertekend. Onderstaand artikel legt de situatie uit en laat allerlei ondernemers en de verantwoordelijke wethouders aan het woord.

Dit verhaal lees je nergens anders en er zit veel werk in, dus ik hoop dat je er iets van opsteekt. Ik hoor het graag!

Meer dan 60 ondernemers vragen het college van Castricum om niet te knippen in het dorpshart. Lees hier waarom ze tegen de maatregelen zijn.

Donderdagavond vergaderde de gemeenteraad over het dossier. Een goed moment om voor het eerst officieel te horen hoe de acht lokale partijen denken over het collegeplan zoals dat er nu ligt. PvdA, De VrijeLijst en Forza blijken tegen en ook D66 vindt dat het college 'haar huiswerk opnieuw moet doen.' De vier coalitiepartijen GroenLinks, Lokaal Vitaal, VVD en CDA vinden het huidige plan ook niet goed genoeg en willen aanpassingen zien. Pas daarna spreken ze zich duidelijker uit. Ik blijf dit onderwerp volgen.

Waar komen duizend nieuwe flexwoningen?

De regio Alkmaar zegt duizend nieuwe flexwoningen te gaan bouwen. Castricum maakt onderdeel uit van deze regio en toont zich via wethouder Paul Slettenhaar (wonen) erg enthousiast over het plan. Maar dat plan is nog helemaal niet zo concreet, blijkt als ik navraag doe over de planning en verdeling van de flexwoningen. Lees er alles over in onderstaand artikel.

De regio Alkmaar gaat duizend flexwoningen bouwen, maar weet nog niet wáár en wanneer de woningen verrijzen. Lees het hele artikel.

Kort nieuws:

  • Harold Ebels, fractievoorzitter van D66 Castricum, heeft het college schriftelijke vragen gesteld over een ontwerp-omgevingsvergunning voor de bouw van een woning aan Geversweg 2A. Oftewel; het voormalige strandvondstenmuseum aan de rand van het natuurgebied. De bouwaanvraag is ingediend door de ontwikkelaar die ook betrokken is bij een nieuwbouwproject van woningen op het voormalige Kaptein Kaas-terrein. Dat terrein grenst aan het strandvondstenmuseum. D66 wil van het college weten of het niet beter was om de gemeenteraad te consulteren over de nieuwe, mogelijk gevoelige bouwaanvraag. Ebels vraagt het college ook of de identiteit van de aanvrager meespeelt. Woningbouw rondom het strandvondstenmuseum ligt onder een vergrootglas. De gemeenteraad zette eerder dit jaar de benodigde bestemmingsplanprocedure in de ijskast omdat zij meer informatie wil, ook over het natuurgebied.

Tot volgende week

Bedankt weer voor je aandacht. Mijn doel is om je via deze nieuwsbrief op de hoogte te brengen van alleen écht nieuws uit Castricum, en dat zonder irritante reclames. Inkomsten haal ik donaties van lezers. Als je mijn werk steunt, kun je een donatie via Tikkie overmaken of om mijn bankrekeningnummer vragen door even op deze e-mail te antwoorden.

Nogmaals een fijne Kerst gewenst en tot volgende zondag,

groeten Rens