Nieuws uit Castricum: voormalig Rabobank-pand ondergaat verbouwing

En: 770 duizend euro extra naar de Rijksweg?

Hallo en welkom bij editie 169 van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Van harte welkom ook 28 (!) nieuwe abonnees. Als je dit leest, geniet ik met mijn vriendin van Madrid, maar natuurlijk heb ik een nieuwsbrief voor je geschreven. Graag praat ik je bij over:

  • een plan om fietsendieven bij het treinstation af te schrikken

  • hoeveel extra geld er nodig is om de werkzaamheden aan de Rijksweg af te ronden

  • de verhuizing van Kruidvat in Geesterduin

  • de start van de verbouwing van het voormalig Rabobank-kantoor aan de Dorpsstraat

  • de vraag of je mij wil helpen met een kort onderzoekje

Heb je deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen? Leuk! Je kunt je via deze link gratis abonneren om elke zondag een e-mail te ontvangen.

Steun jij mijn kritische journalistiek die je gratis kunt lezen ook? Je kunt een donatie via Tikkie overmaken of om mijn rekeningnummer vragen door te antwoorden op deze e-mail. Dank ook aan de vele donateurs van vorige week en veel leesplezier gewenst.

Rens Blom - onafhankelijk journalist

Bewaakte fietsenstalling bij station Castricum wil potentiële fietsendieven afschrikken met livebeelden

133 stuks. Zoveel fietsen zijn er in de afgelopen twaalf maanden als gestolen opgegeven bij station Castricum, schrijft het Noordhollands Dagblad op basis van politiecijfers. Wat wil zeggen dat er grofweg elke drie dagen één fiets gestolen is. Waarschijnlijk ligt het daadwerkelijke aantal diefstallen hoger, want niet iedereen doet aangifte - bijvoorbeeld omdat het een simpele fiets betrof of er geen hoop is dat de fiets terugkeert.

Treinreizigers die met de fiets komen, balen met name van het gebrek aan bewaking in wat de gratis bewaakte fietsenstalling heet. Die stalling is alleen toegankelijk door een OV-chipkaart te scannen en er hangen camera’s, maar daar houdt het op. Die maatregelen blijken niet voldoende, want dieven komen binnen met een anonieme OV-chipkaart en trekken zich niets aan van camera’s. Beelden worden bovendien alleen uitgekeken bij melding van diefstal, als de dief dus allang weg is.

Lokale politici, gedupeerden en de Fietsersbond die onlangs om meer maatregelen vroegen, kregen in eerste instantie een weinig bemoedigend antwoord. Er is geen budget om mensen te laten handhaven in de fietsenstalling, bijvoorbeeld. Nu komt de NS toch een beetje over de brug. Bij de ingang van de bewaakte fietsenstalling komt een scherm te hangen dat live camerabeelden toont. De treinreiziger die zijn fiets komt parkeren of ophalen, ziet zichzelf dus meteen op het scherm. En de potentiële fietsendief ook.

De NS hoopt dat de zogeheten ‘confrontatieschermen’ een ‘afschrikwekkend effect’ hebben op fietsendieven. De schermen komen ook te hangen bij fietsenstallingen in Helmond en Den Haag, als onderdeel van een NS-proef om te meten of het aantal fietsendiefstallen daalt. Na een paar maanden volgt een evaluatie en beslissing of de schermen blijven hangen.

Ik ben benieuwd naar jouw mening over het scherm en vraag hiernaar in de poll van de week, later in deze nieuwsbrief.

Renovatie Rijksweg afronden kost nog eens 770 duizend euro extra

Eind januari las je als eerste in deze nieuwsbrief dat de ingrijpende renovatie van de Rijksweg in Limmen gevaar loopt. Het college van burgemeester en wethouders (B&W) schreef in een brief aan de gemeenteraad: ‘We worden geconfronteerd met een langere uitvoeringsduur en hogere kosten dan oorspronkelijk gepland. Echter eerder hebben wij al aangegeven geen extra budget meer aan te vragen. Dit kan betekenen dat het werk mogelijk niet geheel tot de gemeentegrens met Heiloo afgemaakt kan worden en dat we ter zijner tijd nader zullen bekijken waar we het werk eindigen.’

Destijds was nog niet duidelijk hoeveel extra geld er nodig is om de renovatie compleet af te maken. Nu wel. Een blik op de eerstvolgende raadsinformatieavond, op 16 mei, wijst op een commissievergadering over een begrotingswijziging voor de werkzaamheden aan de Rijksweg. De gemeenteraad wilde namelijk weten hoeveel extra geld er nodig is om de renovatie volgens plan af te ronden.

In het raadsvoorstel (pdf) lees je dat de gemeente met aannemer Van Gelder overlegd heeft en dat de aannemer bereid is om het resterende werk tegen een vaste prijs af te ronden. De gemeente moet hier dan 770 duizend euro voor uittrekken. B&W stelt voor dat de raad hiermee instemt. Gelet op de afschrijvingstermijn stijgt de kapitaallast van de gemeente dan met 15 duizend euro per jaar.

Op 16 mei horen we hoe de gemeenteraad denkt over het voorstel. Het plan afschieten lijkt echter niet aantrekkelijk, want in dat geval stopt Van Gelder en krijgt het laatste stuk van de Rijksweg geen renovatie.

Kruidvat verhuist binnen Geesterduin naar groter Intertoys-pand

Het lege Intertoys-pand. Foto: Henk Hommes voor nieuwsuitcastricum.nl

De Kruidvat-winkel in Geesterduin gaat verhuizen binnen het winkelcentrum, namelijk naar de net leegstaande Intertoys-winkel. Dat bevestigt een Kruidvat-woordvoerder aan mij na een lezerstip. Na een korte verbouwing wil Kruidvat medio of eind juni openen in de nieuwe winkel, die groter is dan de huidige winkel. Waar de huidige winkel smal en diep is, is de nieuwe zaak veel breder en - mijn inschatting - bijna even diep.

‘De nieuwe locatie is inderdaad ruimer waardoor we onze klanten beter kunnen ontvangen en meer assortiment aan kunnen bieden’, vertelt een woordvoerder.

Het is mij nog niet duidelijk wat er met de huidige Kruidvat-winkelruimte gaat gebeuren als de drogisterij verhuisd is. Ik hoop niet dat die leeg komt te staan, want in die hoek staan al langere tijd twee panden leeg en te huur.

Start verbouwing voormalig Rabobank-pand tot huisvestinglocatie Oekraïense vluchtelingen

Een container voor de deur van het pand voor aanvang van de werkzaamheden. Foto: Rens Blom / nieuwsuitcastricum.nl

Een aannemer start komende week met de verbouwing van het voormalig Rabobank-kantoor aan de Dorpsstraat. Dat bevestigt een woordvoerder van de gemeente aan mij nadat ik vragen stelde omdat er afgelopen week een container voor de deur van het pand geplaatst is.

Het al jaren leegstaande pand verandert in een huisvestinglocatie voor Oekraïense vluchtelingen, zo meldde ik als eerste in 2022. De gemeente kwam in april vorig jaar voor het eerst met een concreet plan en wilde het pand in de maanden erna verbouwen om circa 30 vluchtelingen voor het einde van het jaar te huisvesten. In december las je in deze nieuwsbrief dat de verbouwing werd uitgesteld omdat de gemeente nog geen huurovereenkomst gesloten had met Biesterbos Groep, dat het pand in de zomer kocht van BPD. BPD is onderdeel van de Rabobank.

Onlangs maakte de gemeente bekend dat er - na maanden vertraging - alsnog een overeenkomst met Biesterbos gesloten is. Toevallig of niet viel die timing grofweg samen met mijn onthulling dat Biesterbos plannen bij de gemeente heeft ingediend om een supermarkt op het naastgelegen Bakkerspleintje te realiseren. Onderdeel van dit plan is het voormalige Rabobank-kantoor verbouwen, deels om bij de supermarkt te betrekken en deels om ruimte te bieden aan twee winkels.

Het ‘supermarktplan’ gaat de juridische molen bij de gemeente in. Dat gaat wel even duren, weet Biesterbos. Er is daarom afgesproken dat de gemeente het voormalige Rabobank-pand minimaal één jaar kan huren. Dat is korter dan de verwachte drie jaar die de gemeente eerder communiceerde, al is er nu een optie tot verlenging vastgelegd.

Hoe lang de circa 30 Oekraïense vluchtelingen in het pand gaan wonen, valt op dit moment dus niet te zeggen. Het kan een jaar zijn, maar ook langer. Wanneer de bewoners hun intrek kunnen nemen, is ook nog onduidelijk. De gemeente kon mij deze week niet vertellen hoe lang de verbouwing gaat duren en ook niet of er overlast verwacht wordt voor de Dorpsstraat - één van de drukste straten van Castricum.

Help mij door een kort onderzoekje in te vullen

Geen nieuwsbericht maar een vraag: zou jij als lezer een kort onderzoekje willen invullen om Nieuws uit Castricum verder te helpen? Ik krijg coaching van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en doe als onderdeel van die coaching onder andere onderzoek naar de lezer. Jij dus.

Of je de nieuwsbrief al sinds de start leest of pas net een week, of je wel of niet doneert; iedereen kan meedoen. Graag zelfs. Ik vraag je in het onderzoek vooral waarom je Nieuws uit Castricum leest en waarom je wel of geen donatie overmaakt.

Het onderzoekje kost - ik heb het getest - zo’n negentig seconden van je tijd en je helpt mij er ontzettend mee. Hoe meer mensen hun mening delen, hoe completer mijn beeld van jullie als lezers wordt. Alvast bedankt voor je tijd!

❓️ Poll van de week

In de vorige nieuwsbrief niet één maar twee polls. Allereerst over de keuze van de gemeente om de voetgangersoversteekplaatsen bij zebra’s aan de Soomerwegh veel smaller te maken. Ik schreef er een kritisch artikel over en vroeg naar jouw mening. Die is duidelijk. Ook dank voor de tientallen geschreven reacties bij de stemmen; ik heb ze met interesse gelezen.

Wat vind jij van de vernieuwde oversteekplaatsen?
Aantal stemmen: 163

⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️ Even goed of een verbetering (9)

🟩🟩🟩🟩🟩🟩 Geen verbetering (154)

Eensgezind zijn jullie ook over het nieuwbouwplan van de gemeente op de plek van de Maranathakerk. Als de kerk volgend jaar tegen de vlakte gaat, wil de gemeente er een complex met een zorgpraktijk en twintig appartementen voor terugbouwen. Dat lijkt jullie een goed idee.

Het nieuwbouwplan op de plek van de Maranathakerk is:
Aantal stemmen: 115

🟩🟩🟩🟩🟩🟩 Top, snel mee beginnen (104)

⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️ Helemaal niet mijn ding, want: (11)

Lezers die niet enthousiast zijn over het plan vinden het met name zonde dat de kerk verdwijnt of vrezen voor parkeeroverlast.

Poll van deze week

In deze nieuwsbrief las je dat de NS een ‘confrontatiescherm’ gaat plaatsen in de bewaakte fietsenstalling bij het treinstation. De NS hoopt dat dit scherm tot minder fietsendiefstallen gaat leiden. Ik ben benieuwd naar jouw verwachting.

Een confrontatiescherm in de bewaakte fietsenstalling:

Login or Subscribe to participate in polls.

Kort nieuws:

  • De gemeente heeft woensdag journalisten rondgeleid door de verbouwde Montessorischool en door Antonius, waar statushouders gehuisvest gaan worden. De rondleiding is georganiseerd omdat de gemeente vindt dat media ten onrechte het beeld geschetst hebben dat de locaties niet op tijd (lees: 1 april) gereed waren. Opvallend, want in brieven tussen de colleges van Alkmaar en Castricum staat zwart op wit dat die deadline niet gered werd. De gemeente plaatste bovendien op 3 april een nieuwsbericht (en deelde een persbericht) waarin staat dat twee locaties ‘vandaag’ opgeleverd zijn. De derde, in de voormalige John Deere-showroom in Bakkum, is nog steeds niet gereed. De rondleiding woensdag lijkt overigens kort van tevoren bedacht; media kregen de uitnodiging dinsdagochtend en de gemeente vergat mij in eerste instantie uit te nodigen. Omdat ik pas dinsdag einde middag bericht kreeg, lukte het mij niet meer om mijn agenda om te gooien. Jammer, maar mij is t.z.t. een uitnodiging voor de John Deere-showroom beloofd. Daar neem ik graag een kijkje.

Tot volgende week

Dank weer voor je aandacht, hopelijk ben je weer helemaal op de hoogte van het échte lokale nieuws. Ik maak deze nieuwsbrieven al 169 weken helemaal gratis, met als doel zoveel mogelijk Castricummers en andere geïnteresseerden geheel onafhankelijk te informeren. Als je vindt dat ik belangrijk werk doe, kun je mij steunen door een donatie via Tikkie over te maken of door om mijn bankrekeningnummer te vragen. Je helpt mij uiteraard ook door deze nieuwsbrief door te sturen naar bekenden die er wellicht interesse in hebben. Heb je vragen, dan kun je simpelweg even antwoorden op deze e-mail.

Een mooie week gewenst,

groeten Rens