Nieuws uit Castricum: spoorproblemen, partijfusie en appartementenplan

Hallo bij de tiende editie van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief! Leuk dat je 'm weer leest. Ik hoop dat alles goed met je gaat en je net als ik genoten hebt van de sneeuw en het ijs. Deze week wil ik het onder andere met je hebben over spoorwerkzaamheden, een fusie van gemeenteraadspartijen en het ontwerp bestemmingsplan van een nieuw appartementencomplex.

Wil je mij iets vragen of vertellen? Antwoord dan even op deze mail, ik ben benieuwd! Voor nu: veel leesplezier.

Spoorwerkzaamheden vanaf 21 feb: geen treinen en dichte overgangen

ProRail gaat het spoor en de spoorovergangen langs en in Castricum verbeteren en dat levert een aantal dagen praktische problemen op.

Vanaf 20 februari rijden er geen treinen vanaf Castricum. Je moet dan met de NS stopbus. De werkzaamheden duren tot en met 2 maart. Het lijkt erop dat er vanaf 22 februari wel weer wat treinen rijden, maar met een omreis waardoor je langer onderweg bent. Ik raad je aan die dagen zo min mogelijk de trein te pakken of in ieder geval kort voor vertrek de NS-website of -app te checken om je reis te plannen.

Het sluiten van de spoorovergangen - waaronder die op de Beverwijkerstraatweg - zal extra drukte opleveren in het dorp en op de N203-weg.

Volgende week zal ik hier nog een keer over schrijven als herinnering. Bij Castricum 105 lees je wanneer de specifieke spoorovergangen dicht zijn.

Lees meer bij Castricum 105.

GDB en CKenG fuseren tot één gemeenteraadspartij

De gemeenteraad van Castricum heeft 11 partijen die totaal 25 zetels verdelen. Twee van die partijen gaan fuseren, las ik bij De Castricummer. CKenG (3 zetels) en GDB (2 zetels) blijven apart werken totdat de fusie door de notaris is vastgelegd. Volgend jaar wil de nieuwe, nog naamloze partij, meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Daarom schrijven de betrokkenen nu een nieuw partijprogramma.

Volgend jaar stemmen we op kandidaten voor de gemeenteraad. Hoe meer stemmen die kandidaten ontvangen, hoe meer zetels hun partij in de raad krijgt. Meer zetels betekent meer invloed op de besluitvorming van plannen, want plannen moeten goedgekeurd worden door een meerderheid van de raad (in zetels). De fuserende partijen hopen samen veel zetels te veroveren.

Reageer op het Eerste Kwartier-appartementencomplex

Je kunt het ontwerp bestemmingsplan van het appartementencomplex Eerste Kwartier aan het Raadhuisplein bekijken via deze overheidswebsite of (op afspraak) op het gemeentehuis. Reageren op het plan kan tot 23 maart. De gemeente verwerkt de reacties tot 24 april en stelt het definitieve bestemmingsplan in juni vast.

Eerste Kwartier wordt een duurzaam appartementencomplex met 24 appartementen in drie prijsklassen. Het complex komt op de plaats van de oude Get Fit Gym-sportschool. Die wordt eind dit jaar gesloopt, schreef ik in de nieuwsbrief van eind januari. Daarna begint de bouw van het complex.

Kort nieuws:

  • De gemeente heeft twee online informatieavonden gehouden om met omwonenden te discussiëren over het voornemen om een nieuw Cunera-schoolgebouw te bouwen aan de Bakkummerstraat. Ik schreef vorige week uitgebreid over deze voorkeurslocatie. Een deel van de omwonenden is fel tegen en is Vereniging De Groene Hoek Bakkum gestart. Als de gemeente daadwerkelijk deze locatie kiest, wil de vereniging bezwaar aantekenen om het plan te blokkeren.

  • De gemeente gaat geen schoolgebouwen gebruiken als stemlokalen voor de Tweede Kamerverkiezingen (15, 16 en 17 maart). Dit omdat je er geen 1,5 meter afstand kunt houden. Stemmen doen we straks in gymzalen, sporthallen, tenten en op andere locaties. Details volgen - ik houd het in de gaten.

  • Het aantal coronabesmettingen daalde vijf weken op rij, maar is afgelopen week gestegen. 48 Castricummers kregen een positieve corona-uitslag, tegenover 35 de week ervoor. De officiële cijfers melden dat afgelopen week één persoon is overleden aan corona.

Tot volgende week

Dank weer voor het lezen, ik hoop dat je het een interessante nieuwsbrief vond en dat ik je volgende week weer op de hoogte mag brengen van écht nieuws uit Castricum.

Heb je vragen, feedback of nieuwstips? Je kunt mij heel makkelijk bereiken door op deze e-mail te antwoorden.

Tot slot: als je fan bent van deze nieuwsbrief, zou ik het heel leuk vinden als je ‘m naar iemand doorstuurt of nieuwsuitcastricum.nl deelt. Zo kan ik nog meer mensen informeren :-)

Fijne zondag en blijf gezond,

groeten Rens