Nieuws uit Castricum: Noppes opent op 29 juni

En: sociale bezuinigingen lijken uitgesteld te worden

Hallo en welkom bij editie 127 van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Van harte welkom ook elf nieuwe abonnees. Hopelijk heb je deze week ook zo van de zon genoten. Voor de honderden mensen die deze e-mail in de eerste uren al lezen: er is vanochtend en vanmiddag weer een braderie in het Dorpshart, met name aan de Dorpsstraat. Wellicht kom ik je daar zo tegen.

In deze e-mail lees je over:

  • de opening van kringloopwinkel Noppes in Castricum

  • verwacht uitstel voor de bezuinigingen op sociale instellingen zoals de bibliotheken, het zwembad en Toonbeeld

  • waarom de gemeente de gemeentesecretaris betaalt om zijn eigen opvolger te vinden

Sinds een maand krijg ik overigens goede hulp van twee stagiairs. Deze nieuwsbrief is mede tot stand gekomen met één stagiair op schoot en één tegen mijn voeten aan.

Mijn behulpzame stagiairs willen graag de donateurs van vorige week bedanken en vragen jou of je ook fan bent van kritische lokale journalistiek die je helemaal gratis kunt lezen. Je kunt een donatie via Tikkie overmaken of om mijn rekeningnummer vragen door te antwoorden op deze e-mail.

Exclusief: Noppes Castricum opent op 29 juni

Kringloopwinkel Noppes is na een maandenlange verbouwing bijna zover om officieel van start te gaan. De officiële opening staat gepland op 29 juni, vertelt de directeur van Noppes aan deze website. Lees er alles over in onderstaand artikel.

Exclusief: Gemeenteraad Castricum lijkt bezuinigingen op sociale instellingen een jaar uit te stellen

Het besluit om per 2024 jaarlijks 360 duizend euro minder subsidie te verstrekken aan lokale sociale instellingen is bij hen ingeslagen als een bom. Ook veel politieke partijen in de gemeenteraad reageerden de afgelopen weken verontrust. Na de reactie lijkt nu actie te volgen: een meerderheid van de gemeenteraad wil eerst een gedegen analyse en pas daarna besluiten over de bezuinigingsvorm. En zo lijken de bezuinigingen een jaar vertraging op te lopen. Dat is volgens de lokale politici goed nieuws voor Toonbeeld, Stichting Welzijn, de Bibliotheek en andere getroffen organisaties. Ik ben benieuwd wat die organisaties zelf van dit nieuws vinden. Ben je medewerker of vrijwilliger bij een organisatie die subsidie moet inleveren, dan hoor ik graag van je. Je kunt mij - vertrouwelijk - mailen door op deze e-mail te antwoorden.

Onderstaand artikel legt uit hoe en waarom de politiek de bezuinigingen wil uitstellen. Interessant leesvoer in aanloop naar de raadsvergadering komende donderdag, denk ik zo.

Exclusief: de gemeentesecretaris verdient aan zijn eigen opvolger. Maar hoeveel? En is dit wenselijk?

In de vorige nieuwsbrief schreef ik dat de gemeente Castricum een nieuwe gemeentesecretaris zoekt. Een belangrijke baan, want de gemeentesecretaris is de eerste en belangrijkste adviseur van de vier wethouders en de burgemeester. Ik schreef ook dat de huidige interim-gemeentesecretaris Wim van Twuijver de baan nu een jaar vervult en blijkbaar geen interesse heeft in de vaste functie. En dat Van Twuijver directeur is van een bemiddelingsbureau dat door de gemeente Castricum gevraagd is om een nieuwe gemeentesecretaris te zoeken.

Oftewel: het bureau van Van Twuijver krijgt van de gemeente Castricum betaald om een opvolger van Van Twuijver te vinden. Ik zette mijn vraagtekens bij deze dubbelrol en kreeg via de e-mail vergelijkbare reacties van lezers. ‘Waarom verdient een interim-ambtenaar gemeenschapsgeld aan het vinden van zijn opvolger als hij zelf de baan niet wil?’, luidde een reactie. En een ander: ‘Waarom heeft de gemeente niet gekozen voor een onafhankelijk bemiddelingsbureau, zodat Van Twuijver alleen betaald krijgt voor zijn werk als gemeentesecretaris?’.

Ik heb de gemeente Castricum om een reactie gevraagd en kreeg na herhaaldelijke verzoeken het volgende bericht van een woordvoerder: ‘Ja, het bureau van de huidige gemeentesecretaris is gevraagd op zoek te gaan naar geschikte kandidaten voor de functie van gemeentesecretaris. Juist ook omdat hij van binnenuit weet wat de functie inhoudt en die is anders dan gebruikelijk. Gezien het feit dat een dergelijke functie lastig te vervullen is in de huidige krappe arbeidsmarkt, maken wij graag gebruik van zijn netwerk. Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden. Maar die kosten zouden wij ook maken bij het inzetten van een ander bemiddelingsbureau. Wat ons betreft is het hiermee afgehandeld.’

Maar hoeveel het bemiddelingsbureau van Van Twuijver betaald krijgt om een nieuwe gemeentesecretaris te vinden, is mij nog niet duidelijk. De woordvoerder van de gemeente houdt het zoals je kunt lezen bij ‘kosten.’ Het college antwoordde eerder op vragen van raadsleden dat er in 2023 ‘extra salariskosten externe inhuur gemeentesecretaris’ á 26 duizend euro begroot is, maar dit bedrag kan ook slaan op salaris voor Van Twuijver. Ik heb de woordvoerder nu specifiek gevraagd naar de kosten die naar het bemiddelingsbureau van Van Twuijver gaan. De redenatie van de gemeente (‘wat ons betreft is het hiermee afgehandeld’) deel ik dus niet. Wordt vervolgd.

Heb jij een mening over deze gang van zaken, dan hoor ik die graag vertrouwelijk via een antwoord op deze e-mail.

Agenda:

  • Op 21 juni, dus aanstaande woensdag, houdt E-Fiber een online informatiebijeenkomst over glasvezelinternet in Castricum. E-Fiber geeft via een videobelprogramma uitleg over glasvezelinternet en abonnementen en je kunt vragen stellen in de chat. Die vragen worden na het praatje live beantwoord, belooft E-Fiber. Via deze link kun je op 21 juni om 19:00 meedoen aan de online informatiebijeenkomst.

  • Op 4 juli vindt er een fysieke informatiebijeenkomst plaats in het voormalig Rabobank-kantoor over de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Het pand krijgt ook vergader- en werkruimtes voor startende ondernemers en studenten uit Castricum. De inloopbijeenkomst lijkt alleen voor genodigden, die zich uiterlijk 27 juni per e-mail moeten aanmelden voor de één uur durende sessie. Ik ben er in principe ook bij. Lees hier mijn artikel terug over hoe en waarom de gemeente Castricum Oekraïense vluchtelingen wil opvangen in het pand aan de Dorpsstraat.

Kort nieuws:

  • Brasserie Vrij zegt dat de gemeente het besluit over de benodigde horecavergunning met acht weken verlengd heeft. De horecazaak mag dus nog niet openen, tot frustratie van eigenaar Frank Lokhoff. Hij heeft boze A4’tjes op de ramen geplakt. Deze website meldde een paar weken geleden al dat Lokhoff medio mei wilde openen maar nog in afwachting was van een gemeentebesluit.

Tot volgende week

Dank weer voor je aandacht, hopelijk ben je weer helemaal op de hoogte van het échte lokale nieuws. Ik maak deze nieuwsbrieven al 127 weken helemaal gratis, met als doel zoveel mogelijk Castricummers en andere geïnteresseerden geheel onafhankelijk te informeren. Als je vindt dat ik belangrijk werk doe, kun je mij steunen door een donatie via Tikkie over te maken of door om mijn bankrekeningnummer te vragen. Je helpt mij uiteraard ook door deze nieuwsbrief door te sturen naar bekenden die er wellicht interesse in hebben. Heb je vragen, dan kun je simpelweg even antwoorden op deze e-mail.

Ik wens je een zonnige week,

groeten Rens