Nieuws uit Castricum - Issue #1

Daar is 'ie! De eerste nieuwsbrief met de bijpassende naam Nieuws uit Castricum is verstuurd en jij bent één van de eerste lezers. Oprechte dank voor het vertrouwen. Het motiveert mij om je wekelijks een nieuwsbrief voor te schotelen met alleen echt nieuws uit Castricum.

Eerst even dit

Echt nieuws is een lastig begrip. Voor mij betekent het in ieder geval: geen amateursportuitslagen, geen ingezonden mededelingen van winkeliers die vertellen hoe goed hun winkel draait en geen berichten die door de gemeente zijn samengesteld.

Ik praat je liever bij over belangrijke ontwikkelingen die bijvoorbeeld te maken hebben met nieuwbouw, gemeente uitgaven en veranderingen in de voorzieningen in het dorp.

Reclamevrij en zonder kosten voor jou als lezer, want ik wil een hoop ervaring opdoen en een groter publiek bereiken voordat ik met jullie wil nadenken over een verdienmodel.

Mocht je mij niet kennen: mijn naam is Rens Blom, 23 jaar en al even lang inwoner van Castricum. Als freelance journalist en copywriter schrijf ik voor tijdschriften, websites en andere media over technologie en elektronica.

Heel wat anders dan nieuws over Castricum dus. De reden dat ik deze nieuwsbrief begonnen ben, is omdat ik ervan overtuigd ben dat een deel van de Castricummers behoefte heeft aan een wekelijkse mail met alleen belangrijk nieuws. Want met alle respect, huis-aan-huiskrantjes staan met name vol ingezonden berichten en advertenties. De betere artikelen sneeuwen daarom onder. Ik breng ze hier onder de aandacht, gecombineerd met ander nieuws.

De precieze invulling wordt even puzzelen, want ik ben met name benieuwd wat jij interessant vindt om te lezen.

Heb je vragen, feedback, klachten of nieuwstips? Mail me vooral op [email protected]. Op nieuwsuitcastricum.nl kun je gratis aanmelden voor deze nieuwsbrief. Deze link kun je delen met bekenden, of je kunt deze nieuwsbrief doorsturen.

Nogmaals dank voor je aanmelding, nu het nieuws!

Rabobank Castricum sluit 1 januari

Het Rabobank-filiaal aan de Dorpsstraat sluit 1 januari zijn deuren. Dat heeft de bank op 8 december bekendgemaakt. De sluiting is met name te wijten aan teruglopende klantbezoeken, helemaal sinds de coronacrisis. De medewerkers van het filiaal krijgen ander werk binnen de Rabobank aangeboden. Klanten kunnen per 1 januari terecht bij de filiaal in Heiloo of een Rabobank-medewerker thuis uitnodigen.

Het pand bestaat uit een oud deel en een nieuw deel. Teer Makelaars is gevestigd op de begane grond van het nieuwe deel. Het is mij nog niet duidelijk wat er met het (grote!) pand aan de Dorpsstraat gaat gebeuren. Als ik meer weet, lees je het in deze nieuwsbrief.

Groenteboer Bennies dicht: wat nu?

Groenteboer Bennies in de Torenstraat heeft begin december de deuren gesloten. Hij gaat naar een andere provincie verhuizen en mogelijk een zorgboerderij starten.

De winkel staat inmiddels leeg. Ik hoor van meerdere bronnen dat de verhuurder er graag appartementen van wil maken, maar dat kan alleen als de gemeente het bestemmingsplan wijzigt. Collega-winkeliers willen geen appartementen in de Torenstraat omdat ze het een winkelstraat willen houden. Wordt vervolgd dus.

Nieuwbouw op de Brakersweg

Castricum en nieuwbouw: dat wil niet echt vlotten. In ons dorp is vooral behoefte aan (betaalbare) nieuwbouw voor starters en senioren in de vorm van koopwoningen of sociale huur. Voor die groep lijkt er goed nieuws in aantocht: de gemeente en omwonenden zijn enthousiast over een plan om 13 woningen op de Brakersweg te bouwen.

De betreffende grond (Brakersweg 19 t/m 21b, 6000 vierkante meter) biedt nu ruimte aan AR Steigerverhuur en een huis.

Als het plan in deze vorm doorgaat, maken de bedrijfshal, bouwgrond en het huis plaats voor een agrarisch hofje met;

  • 3 vrijstaande huizen (koop)

  • 2 twee-onder-een-kapwoningen (koop)

  • 4 rijtjeshuizen (koop)

  • 4 rijtjeshuizen (sociale huur of sociale koop)

De Castricummer heeft schetsen en meer informatie over het nieuwbouwproject. De krant was ook aanwezig bij de gemeentelijke commissievergadering en schrijft over de zorgen van omwonenden en politici.

Inbrekers verkleed als PWN-medewerkers

Tot slot nog even een waarschuwing: er zijn deze week meerdere inbraken gepleegd in Castricum en omliggende dorpen. Ook zijn er diverse pogingen tot inbraak gedaan, zo las ik in de Facebook-groep Je bent Castricummer als. In minstens één geval (omgeving treinstation) deden de inbrekers zich voor als medewerkers van PWN.

Ik gok dat die verkleedtruc verband houdt met het vervangen van de watermeters van veel woningen in het dorp. PWN regelt dit, maar staat niet zomaar voor je deur. Als je een nieuwe meter krijgt, heb je een brief ontvangen met de datum en andere informatie.

Volgende week

Zo, dat was het voor deze week. Een lange mail meteen, maar volgende week is 'ie korter omdat ik deze nieuwsbrief en mijzelf niet meer hoef te introduceren.

Volgende week zondag stuur ik je een nieuwe mail. Wat daarin staat, hangt af van wat er komende week gaat gebeuren.

Zelf ga ik de gemeente in ieder geval wat vragen stellen over verschillende onderwerpen waar ik al een tijdje vragen over heb. Die vragen hebben onder andere te maken met het cameratoezicht in het dorpshart en de toekomst van meerdere leegstaande panden.

Wil je je ongezouten mening geven over deze nieuwsbrief? Dat kan via de duimpjes hieronder of door mij te mailen op [email protected].

Blijf gezond en tot volgende week!

Groeten Rens