Nieuws uit Castricum: inwoners willen weer een DPD-punt, maar winkels niet

Hallo en welkom bij de 41ste editie van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Hopelijk gaat het goed met je.

Het was een rustige week qua nieuws, dus in deze nieuwsbrief leg ik je uit waarom Castricum al maanden zonder een DPD-pakketpunt zit, tot onvrede van inwoners en DPD.

Veel leesplezier gewenst en ik hoor graag wat jij van deze nieuwsbrief vindt. Je kunt gewoon even antwoorden op deze e-mail.

Castricum al maanden zonder DPD-punt, DPD blijft zoeken naar een locatie

De gemeente Castricum zit al maanden zonder een locatie waar je pakketjes van DPD kunt afgeven en ophalen. Inwoners die een DPD-pakketje moeten ophalen of wegbrengen, moeten daarom uitwijken naar Heemskerk, Uitgeest of Heiloo. Onhandig en zonde van je tijd, zo is mijn ervaring en zeggen meer dan tien lezers van mijn nieuwsbrief. Zeker omdat Castricum wel winkels heeft waar je pakketjes van PostNL, UPS, GLS en DHL kunt afgeven en ophalen.

Ik vroeg DPD in augustus om een reactie. "Wij begrijpen dat het voor inwoners van Castricum als een gemis wordt ervaren dat er momenteel geen Pickup parcelshop van DPD is." De pakketdienst liet weten 'volop te werven' en verwachtte 'na de vakantie een structurele Pickup parcelshop' te kunnen openen. DPD liet medio september weten 'nog steeds hard op zoek te zijn'. Tot op heden is er geen winkel gevonden die in ruil voor een vergoeding ook als DPD-punt wil fungeren.

Pakketpunt levert weinig op

Verschillende winkels die nu voor andere diensten pakketjes aannemen en uitgeven, hebben geen behoefte om DPD erbij te nemen. Winkels verdienen doorgaans tien tot vijftig cent aan een pakketje en noemen dat weinig inkomsten voor veel extra werk.

Rijtjeshuis als DPD-punt flopte

Castricum had jarenlang een winkel in het dorpshart waar je DPD-pakketjes kon wegbrengen en afhalen. Toen de winkel daar een tijdje terug mee stopte, toverde een mevrouw haar rijtjeshuis om tot DPD-punt. Dit tot onvrede van veel buren, die klaagden over verkeersdrukte, foutparkeerders en mensen die hun pakketje bij andere huizen probeerden af te geven of op te halen als de bewoonster van het DPD-punt niet thuis was. Bijvoorbeeld omdat zij via een briefje op de voordeur liet weten dat zij een paar weken met vakantie was - niet heel handig voor een pakketpunt. Kort na die vakantie stopte het DPD-punt dan ook.

DPD zoekt door

De verantwoordelijke accountmanager zegt dat een nieuwe locatie vinden lastiger gaat dan verwacht, maar dat DPD nog steeds het plan heeft om hier weer een pakketpunt te openen. Tot het zover is, blijven Castricummers dus aangewezen op de DPD-punten in omringende gemeenten.

Ik ben benieuwd: mis jij een DPD-punt in Castricum en zo ja, in welke winkel zou jij graag een DPD-punt zien?

Kort nieuws:

  • De oude Deen in de Torenstraat is sinds vrijdag open als een DekaMarkt. De supermarkt was een paar dagen gesloten vanwege de verbouwing. Als vaste Deen-klant (en nu DekaMarkt-klant) heb ik niet het idee dat de winkel erg veranderd is.

  • Voor de gemiddeld tweehonderd mensen die deze nieuwsbrief op zondagochtend of -middag lezen: tot 17:00 is er een grote markt op het Bakkerspleintje en in de aangrenzende straten. Er staan volgens de organisatie meer kramen dan op de markt van vorige maand, te danken aan soepelere coronaregels. Ben jij één van de bijna tweehonderd mensen die deze nieuwsbrief na zondag leest: dit was de laatste grote markt van het jaar. De volgende staat gepland voor het voorjaar.

Tot volgende week

Dank weer voor je aandacht. Vond je dit een boeiende nieuwsbrief? Je helpt mij door nieuwsuitcastricum.nl te delen met bekenden en kunt mij bedanken door via deze Tikkie-link een donatie over te maken.

De komende dagen voer ik weer gesprekken met advocaten en de gemeente over een artikel waar ik al een tijd aan werk en dat bijna af is. Ik kijk ernaar uit om het verhaal in de volgende nieuwsbrief te publiceren!

Heb een mooie week,

groeten Rens