Nieuws uit Castricum: honderden appartementen in aantocht

Lees over de drie nieuwbouwplannen en een autoluwe Dorpsstraat

Hallo en welkom bij editie 131 van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Van harte welkom ook 27 nieuwe abonnees. De mijlpaal van 850 vaste lezers komt snel dichterbij. Let op: de zondagsmarkt vandaag is geannuleerd door het mindere weer.

Voor deze nieuwsbrief interviewde ik de verkeerswethouder over het plan om gemotoriseerd eenrichtingsverkeer op de Dorpsstraat in te voeren en woonde ik informatieavonden bij over grootschalige nieuwbouw bij Geesterduin en op de locatie van de Koekoeksbloem, nabij sportcentrum de Bloemen. Leuk om ook op deze avonden enthousiaste lezers van nieuwsbrief te spreken. Je leest in deze e-mail over:

  • het advies voor eenrichtingsverkeer op de Dorpsstraat

  • het plan voor 215 (!) nieuwe appartementen bij Geesterduin

  • het plan voor 90 nieuwe appartementen op de plek van een leegstaande school

  • het plan voor 86 appartementen achter het treinstation

Er zit drie dagen werk in de artikelen die ik geschreven heb. Dat doe ik als freelance journalist onafhankelijk, zonder reclames en zonder verplichting om een abonnement te nemen. Lezers zoals jij maken mijn kritische vorm van lokale journalistiek mogelijk door af en toe een donatie over te maken. Want ook ik moet de hypotheek en boodschappen betalen. Steun jij mijn werk ook? Je kunt een donatie via Tikkie overmaken of om mijn rekeningnummer vragen door te antwoorden op deze e-mail. Dank ook aan de donateurs van vorige week en veel leesplezier gewenst.

College wil Dorpsstraat eenrichtingsverkeer voor auto’s maken

De Dorpsstraat moet van de gemeenteraad autoluw worden om de verkeersveiligheid in de straat zelf en rond de drukke spoorwegovergang aan de Beverwijkerstraatweg te vergroten. Maar hoe? In de afgelopen maanden heeft het college met veel partijen gesproken om tot ideeën te komen. Die inzichten leveren tot dusver één concrete richting op: het college wil de Dorpsstraat eenrichtingsverkeer voor auto’s maken. Aan verdere planvorming wordt gewerkt. Lees er alles over in onderstaand artikel.

Eenrichtingsverkeer op de Dorpsstraat: lijkt het jou een goede zet? Ik hoor het graag via een antwoord op deze e-mail.

Vastgoedontwikkelaar wil Geesterduin uitbreiden met 215 appartementen

Vastgoedontwikkelaar Hoorne Vastgoed wil Geesterduin uitbreiden met liefst 215 appartementen, in allerlei prijsklassen. Ik bezocht deze week de informatieavond over het ambitieuze plan en leg in onderstaand artikel uit wat het plan inhoudt, ook voor het winkelcentrum en omwonenden.

Voormalige school moet wijken voor circa 90 betaalbare appartementen

Niet alleen bij Geesterduin moeten vele appartementen verrijzen. De gemeente wil - in samenwerking met Kennemer Wonen - ook circa negentig appartementen bouwen op de locatie van de voormalige Montessorischool. Die staat leeg en gaat plat. Zo komt er ruimte voor huurwoningen. Ik woonde de informatieavond over het plan bij. Lees in onderstaand artikel verder.

Bekijk en lees over het nieuwbouwplan ‘Het Struweel’ dat 86 appartementen op de Puikman wil realiseren

Liefhebbers van nieuwe appartementen kunnen hun hart ophalen deze week, want er is ook een update te melden over het nieuwbouwcomplex ‘Het Struweel’. Een ontwikkelaar wil 86 appartementen bouwen op de Puikman, dus achter het treinstation. Naast het Huis van Hilde. Lees verder in onderstaand artikel, dat ook afbeeldingen van het beoogde eindresultaat bevat.

Kort nieuws:

  • Deze week is één van de twee nog te realiseren appartementen in het Teer-pand aan de Dorpsstraat op Funda geplaatst. Opvallend: het appartement is met een vraagprijs van 775 duizend euro een stuk duurder dan de verwachte prijs die Teer-eigenaar Robin van Andel in mei uitsprak tegenover deze website. Uit dat artikel: ‘Desgevraagd geeft makelaar Van Andel aan dat de appartementen allebei rond de zevenhonderdduizend euro gaan kosten.’ Het andere appartement is al eerder verkocht.

  • De gemeenteraad heeft het college vorige week donderdag de opdracht gegeven om te berekenen of het haalbaar is om een Integraal Kindcentrum (IKC) van twee verdiepingen en met een gymzaal te bouwen aan de Vondelstraat. Het college moet die berekening in oktober aanleveren. Er zijn al meerdere haalbaarheidsonderzoeken gedaan, maar die rekenden met verschillende factoren.

Tot volgende week

Dank weer voor je aandacht, hopelijk ben je weer helemaal op de hoogte van het échte lokale nieuws. Ik maak deze nieuwsbrieven al 131 weken helemaal gratis, met als doel zoveel mogelijk Castricummers en andere geïnteresseerden geheel onafhankelijk te informeren. Als je vindt dat ik belangrijk werk doe, kun je mij steunen door een donatie via Tikkie over te maken of door om mijn bankrekeningnummer te vragen. Je helpt mij uiteraard ook door deze nieuwsbrief door te sturen naar bekenden die er wellicht interesse in hebben. Heb je vragen, dan kun je simpelweg even antwoorden op deze e-mail.

Een mooie week gewenst,

groeten Rens