• Nieuws uit Castricum
  • Posts
  • Nieuws uit Castricum: Glasvezelinternet van Delta Fiber Netwerk is nog ver weg

Nieuws uit Castricum: Glasvezelinternet van Delta Fiber Netwerk is nog ver weg

Hallo en welkom bij de 95ste editie van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Van harte welkom ook nieuwe abonnee. Afgelopen week was ik een paar dagen in Zwitserland voor werk, maar ik heb 'natuurlijk' ook deze week weer tijd vrijgemaakt om een nieuwsbrief te maken. Daar moest ik eerlijk gezegd wel wat motivatie voor vinden, want de vorige nieuwsbrief leverde weer veel positieve reacties maar welgeteld één donatie op. Hartelijk dank aan die donateur, maar zonder donaties kan ik als zelfstandig ondernemer niet op deze manier door met de nieuwsbrief. Ook ik moet de hypotheek betalen, en dat lukt niet van een gratis en reclamevrije nieuwsbrief met bijna 600 lezers en zo weinig donaties. Ik ga daarom nadenken over andere verdienmodellen met deze nieuwsbrief, want ik ga er graag mee door omdat ik er plezier uit haal en zie dat de nieuwsbrieven veel gelezen, gedeeld en gewaardeerd worden. Steun jij de lokale journalistiek ook? Je kunt een donatie overmaken via Tikkie of om mijn bankrekeningnummer vragen.

Hopelijk steek je ook weer wat op van deze nieuwsbrief, waarin ik een rechtszaak tussen de gemeente en glasvezelbedrijven Delta Fiber Netwerk en E-Fiber uitleg. Daarnaast praat ik je bij over het opstappen van een vrijwillige adviesraad in Castricum, een renovatie voor de wandelpaden in het losloopgebied Noord-End en een nieuwe datum waarop de Dorpsstraat dicht is voor werkzaamheden.

Veel leesplezier en graag hoor ik van je als je een vraag, opmerking of nieuwstip hebt.

Rechter oordeelt dat Delta Fiber moet wachten tot E-Fiber klaar is

Er is een uitspraak in de rechtszaak waarin de gemeente Castricum en E-Fiber en Delta Fiber Netwerk een rol spelen. De bedrijven gaan allebei glasvezelinternet in Castricum aanleggen, maar het lukte de gemeente niet om ze dat samen te laten doen. Nu gaat E-Fiber eerst, wat Delta Fiber Netwerk oneerlijk vond. De rechtelijke uitspraak geeft een mooi inkijkje in de eisen en argumenten van de partijen. Ik heb er onderstaand verhaal van gemaakt, met name om je uit te leggen wat jij als Castricummer met interesse in glasvezel ervan merkt. Ik sprak er ook wethouder Valentijn Brouwer voor.

Delta Fiber Netwerk mag in Castricum pas glasvezel aanleggen als E-Fiber klaar is, zo besluit de rechter. Dit wil je weten.

Adviesraad van Castricummers gooit de handdoek in de ring

De volledige adviesraad Sociaal Domein stopt er op 31 december mee uit onvrede over de werkwijde van de gemeente Castricum. Dat schrijft de Castricummer op basis van een brief die de adviesraad gestuurd heeft aan het college van burgemeester en wethouders. In de adviesraad zitten Castricummers die de gemeente op vrijwillige basis van (on)gevraagd voorzien bij besluitvorming in het sociale domein. De adviesraad zegt te stoppen omdat zij visie en ambitie mist bij de gemeente en het onhandig vindt dat veel sociale besluitvorming op regionaal niveau plaatsvindt in plaats van op lokaal niveau. Verantwoordelijk wethouder Falgun Binnendijk (CDA) zegt tegen het huis-aan-huisblad dat het opstappen van de adviesraad voor hem onverwachts komt en graag met de adviesraad in gesprek gaat.

Binnendijk presenteerde het concept integraal beleidskader sociaal domein 2023 - 2026 eind september aan de gemeenteraad. De vrijwillige adviesraad is ontevreden over het concept en geeft op 25 oktober een advies. De vraag is over de gemeenteraad iets met het advies gaat doen. Gemeenteraadsleden kunnen feedback geven op het concept, waarna het college een definitieve versie maakt. Op 22 december behandelt de gemeenteraad die definitieve versie.

Een renovatie voor het hondenlosloopgebied Noord-End

Het hondenlosloopgebied in het park Noord-End krijgt een renovatie. Het asfalt is hard aan vervanging toe, erkent de gemeente. Grote delen van het asfalt zijn versleten en op sommige plekken drukken boomwortels het asfalt schuin omhoog. Daarom gaat de gemeente het bestaande asfalt vervangen door zogeheten halfverharding, dat de kleur krijgt van de omgeving. Volgens de gemeente is halfverharding gemaakt van natuurlijke materialen, houdt het onkruid tegen en is het onderhoudsvrij. Een rolstoel of buggy moet er wel soepel overheen rijden, is te lezen in de gemeentelijke aankondiging.

Tijdens de werkzaamheden zijn de wandelpaden in het losloopgebied gesloten. De voorbereidende werkzaamheden starten deze maandag (17 oktober) en duren tot en met 11 november. Wie vragen heeft over de werkzaamheden, kan volgens de gemeente het beste een e-mail sturen naar [email protected].

Kort nieuws:

  • Er is een nieuwe datum gepland voor het vernieuwen van de asfaltlaag van de Dorpsstraat. De straat is op 24 oktober vanaf 07:00 tot 25 oktober 08:00 afgesloten voor vrijwel al het verkeer. Alleen de stoepen en zebrapaden blijven toegankelijk. De werkzaamheden waren gepland voor 26 september, maar konden niet doorgaan door het slechte weer. Lees alles over de praktische gevolgen van de wegafsluiting in dit artikel.

  • GroenLinks-fractievoorzitter Gerard Brinkman zat afgelopen vrijdag een uurtje op de markt om gesprekken te voeren met Castricummers. Gevraagd naar zijn ervaringen zegt Brinkman dat het 'leuk en nat' was en dat hij zo'n zes gesprekken gevoerd heeft. 'Iedereen noemt de woningnood en één iemand zegt dat de fietspaden in Heemskerk beter onderhouden worden dan in Castricum. Daar ga ik achteraan.' Brinkman geeft desgevraagd aan dat GroenLinks erover nadenkt om voortaan eens per maand op de markt het gesprek aan te gaan met inwoners.

  • Gisteren (zaterdag) schoof ik weer eens aan in de tv-show van Omroep Castricum om het over de lokale politiek en gemeentebegroting te hebben. De uitzending is vanaf vanmiddag (zondag) te bekijken op de lokale tv-zender en via het YouTube-kanaal.

Tot volgende week

Bedankt weer voor je aandacht, hopelijk vond je het een boeiende nieuwsbrief. Zoals je weet, kan ik deze nieuwsbrieven alleen sturen dankzij donaties van lezers. Heb jij nog nooit of alweer een tijd terug gedoneerd en waardeer je mijn onafhankelijke werk? Dan steun je mij door een donatie via Tikkie over te maken of door om mijn bankrekeningnummer te vragen. Alvast bedankt.

Graag tot volgende week,

groeten Rens