Nieuws uit Castricum: er lijkt meer sociale huur in aantocht

En het Hurkmans-pand heeft een nieuwe eigenaar

Hallo en welkom bij editie 122 van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Van harte welkom ook vijf nieuwe abonnees, die zich waarschijnlijk aangemeld hebben via mijn Facebook-bericht over woningbouw op de locatie van de Maranathakerk. In deze nieuwsbrief lees je over:

  • die woningbouwplannen van het college

  • de koper van de voormalige Hurkmans-winkel in de Burgemeester Mooijstraat

  • het afscheid van burgemeester Toon Mans

Ik heb weer mijn best gedaan om jou een boeiende nieuwsbrief voor te schotelen. Dat doe ik, tot enthousiasme van velen en frustratie van enkele anderen, onafhankelijk en kritisch. Je kunt deze nieuwsbrief helemaal gratis lezen. Dat lukt dankzij donaties van lezers. Draag jij mijn lokale journalistiek ook een warm hart toe? Dan steun je mij door een donatie via Tikkie over te maken of door om mijn bankrekeningnummer te vragen. Dank ook aan de donateurs van vorige week!

College wil sociale huur op de plek van de Maranathakerk

Het moet gek lopen wil er op de plek van de Maranathakerk geen nieuw appartementencomplex verrijzen met koopwoningen en sociale huurwoningen. Het college van burgemeester en wethouders wil dit namelijk, eventueel in combinatie met een zorgpraktijk op de begane grond. Straks is de gemeenteraad aan zet. Ik blijf het onderwerp natuurlijk volgen en praat je in onderstaand artikel bij over de huidige stand van zaken.

Weel verzekeringen en hypotheken verhuist van de Dorpsstraat naar de Burgemeester Mooijstraat

Weel verzekeringen en hypotheken verhuist na heel wat jaren van de Dorpsstraat naar de aangrenzende Burgemeester Mooijstraat. In onderstaand artikel lees je waarom, over de verbouwing en wanneer eigenaar Sander Weel wil verhuizen.

Burgemeester Toon Mans neemt afscheid van de lokale politiek

Toon Mans. Foto via de gemeente Castricum

Toon Mans heeft deze week officieel afscheid genomen als burgemeester van Castricum. Naast een afscheidsmoment voor medewerkers was er ook een bijzondere raadsvergadering voor genodigden, gevolgd door een openbare afscheidsreceptie. In de bijzondere raadsvergadering blikten vertegenwoordigers van het college, de politie, de regio Alkmaar en andere betrokkenen terug op zo'n twaalf jaar burgemeesterschap van Mans. Hij deed zelf uiteraard ook een woordje. Geïnteresseerden kunnen de bijzondere raadsvergadering van zo’n anderhalf uur hier terugkijken.

Wat ik het meest interessant vond, was zijn waarschuwing aan de politiek in algemene zin. Mans heeft sinds 2000 namelijk in zo’n zestien verschillende colleges (van burgemeester en wethouders) gezeten. Dat zijn er veel meer dan wenselijk, want normaliter maakt een college vier jaar vol. Mans noemde de vele wisselingen dan ook zorgelijk omdat de ‘continuatie van bestuur cruciaal is voor de relatie met de inwoners. Dat is iets om over na te denken, hoewel ik er niet meer over ga.’

Mans stopt als burgemeester omdat hij aan de slag gaat als onderwijsbestuurder in de regio Haarlem. Het lijkt erop dat hij met zijn man en dochter in Castricum blijft wonen. De gemeente Castricum is de zoektocht gestart naar een nieuwe burgemeester. Wethouder van financiën Roel Beems neemt als locoburgemeester tijdelijk de taken van Mans waar.

Kort nieuws:

  • Zorgbalans Thuiszorg verhuist binnenkort van het ene pand aan de Dorpsstraat naar een ander pand in dezelfde straat. Namelijk van de hoek met de Torenstraat naar de hoek met de Cieweg en Korte Cieweg.

  • Bakker Burgmeijer in de Torenstraat stopt ermee. Eigenaar Ton Burgmeijer heeft die keuze gemaakt vanwege een personeelstekort. De winkel in de Torenstraat wordt overgenomen door bakkerij Goemans (al actief in Geesterduin), waar de winkel aan de Burgemeester Lommenstraat per 22 mei dichtgaat. Het personeel van Burgmeijer blijft in dienst onder Goemans.

Tot volgende week

Dankjewel voor je aandacht. Ik heb weer mijn best gedaan om je een boeiende nieuwsbrief te serveren. Je kunt mijn nieuwsbrieven al 122 weken lang gratis en zonder advertenties lezen omdat ik kan werken dankzij donaties van lezers. Wil je mij ook bedanken voor mijn journalistieke werk, waar veel tijd in zit? Dan kun je een donatie via Tikkie overmaken of via een antwoord op deze e-mail vragen om mijn bankrekeningnummer.

Een hele fijne week gewenst,

groeten Rens