• Nieuws uit Castricum
  • Posts
  • Nieuws uit Castricum: Eíndelijk voldoet het lokale cameratoezicht aan de wet

Nieuws uit Castricum: Eíndelijk voldoet het lokale cameratoezicht aan de wet

Hallo en welkom bij de 97ste editie van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Welkom ook nieuwe abonnees!

Ik hoop dat je kunt terugblikken op een fijne week. Ik wel; deze week heeft de burgemeester zijn handtekening gezet onder een nieuw besluit dat het onrechtmatige cameratoezicht in Castricum verandert in rechtmatig cameratoezicht, inclusief de nodige verbeteringen. Daar ben ik blij mee omdat mijn onderzoek in de zomer van 2021 aantoonde dat het cameratoezicht in Castricum de wet schendt, waardoor de gemeente kans loopt op een hoge boete van de Autoriteit Persoonsgegevens. Pas een jaar later lijkt de gemeente de zaken eindelijk op orde te hebben. Je leest er meer over in deze nieuwsbrief.

In deze editie lees je ook een artikel over de geplande verhoging van de afvalstoffenheffing. VVD en Lokaal Vitaal - twee partijen die als onderdeel van het college zelf meegewerkt hebben aan de concept-begroting - willen de verhoging schrappen. Ik leg je uit waarom en wat dit kan betekenen.

Veel leesplezier gewenst en graag hoor ik van je als je een vraag, opmerking of nieuwstip hebt.

Gemeente past cameratoezicht aan, maar houdt vast aan 24/7 filmen

Het is niet het meest sexy onderwerp, maar wel een belangrijke. Het cameratoezicht rond de kroegen in Castricum voldeed niet aan de wet, zo ontdekte ik vorige zomer. De gemeente bevestigde de tekortkomingen en beloofde het cameratoezicht aan te passen. Dat is nu éindelijk gebeurd, maar sommige juristen blijven kritisch. De gemeente laat de camera's namelijk nog steeds 24/7 beeld opnemen. In onderstaand artikel leg ik je uit hoe het cameratoezicht in Castricum werkt, wat er mis was en wat er nu verandert.

Omdat mijn vorige artikelen over het gebrekkige cameratoezicht naast veel positieve reacties ook tientallen negatieve reacties inclusief een handvol bedreigingen en doodwensen opleverden, benadruk ik graag dat ik niet per sé tegen cameratoezicht ben. Ik vind het als journalist en inwoner van Castricum wél belangrijk dat het cameratoezicht aan de wet voldoet, en ben daarom blij dat dat nu gebeurt. Ook omdat de gemeente - als het goed is - niet langer risico loopt op een hoge boete van de toezichthouder.

De gemeente Castricum verlengt het cameratoezicht in het dorpscentrum en laat de camera's nog steeds 24/7 filmen. Dit wil je weten.

Ik ben erg blij met dit verhaal, maar ook blij dat het af is. Er zit veel werk in, van onderzoek doen en gesprekken voeren met de gemeente tot het schrijven van het artikel. Waardeer je mijn kritische journalistiek die de gemeente scherp houdt (en mogelijk een hoge boete bespaart), dan stel ik een donatie via Tikkie of het vragen om mijn bankrekeningnummer erg op prijs. Alleen met jullie steun kan ik zo doorgaan, en dat doe ik graag!

De VVD wil de verhoging van de afvalstoffenheffing schrappen

Het college van Castricum wil de afvalstoffenheffing in 2023 met 2,4 procent verhogen. Ik schreef begin deze maand over het plan, dat uitgelegd staat in de concept-begroting van de gemeente.

De VVD wil de verhoging echter schrappen via een amendement en krijgt steun van Lokaal Vitaal. De reden en financiële details lees je in onderstaand artikel. De gemeenteraad behandelt het amendement op 3 november. Ik houd je op de hoogte van de uitkomst.

De VVD wil de verhoging van de afvalstoffenheffing in Castricum in de prullenbak werpen. De gemeenteraad gaat erover stemmen.

Kort nieuws:

  • Hoe toegankelijk zijn openbare gebouwen, de openbare ruimte en andere gebouwen in de gemeente Castricum voor mensen met een lichamelijke beperking? Het Platform Gehandicaptenbeleid Castricum (PGBC) gaat hier de komende maanden onderzoek naar doen. De gemeente steunt het initiatief. Ben je eigenaar of beheerder van een gebouw, dan kan het zijn dat je een brief krijgt over het onderzoek. PGBC deelt de uitkomsten van het praktijkonderzoek met de gemeente. Verantwoordelijk wethouder Falgun Binnendijk belooft de uitkomsten te gebruiken bij het opstellen van een inclusieagenda.

  • Naast de Vonk-school (voorheen bekend als het Clusius College) zijn in de herfstvakantie tijdelijke huisvestings'containers' geplaatst met daarin leslokalen, een leercentrum, kantoren en een vergaderruimte. Vonk heeft de tijdelijke huisvesting nodig om genoeg ruimte te bieden aan de leerlingen en het personeel. De school wil de extra vierkante meters per 7 november in gebruik nemen, zegt de adjunct-directeur tegen de Castricummer.

Tot volgende week

Dank voor je aandacht. Ik hoop dat je het weer een boeiende nieuwsbrief vond. Dankzij jullie donaties kan ik als zzp'er tijd vrijmaken om onderzoek te doen en artikelen te schrijven. Dat blijf ik graag doen. Blijf jij mijn artikelen graag lezen? Dan kun je een donatie via Tikkie overmaken of om mijn bankrekeningnummer vragen. Dank voor je waardering!

In de volgende nieuwsbrief lees je mijn vergelijking tussen E-Fiber en KPN. Daar ben ik door de bovengenoemde artikelen en mijn andere werk deze week niet aan toegekomen. Komende week maak ik er tijd voor, waarna ik drie weken met vakantie ben. In die weken ontvang je dus geen nieuwsbrief. Daarna pak ik graag de draad weer op.

Graag tot volgende week,

groeten Rens