• Nieuws uit Castricum
  • Posts
  • Nieuws uit Castricum: een 100ste mail, en wel over zorgen rondom de Dorpsstraat en spoorwegovergang

Nieuws uit Castricum: een 100ste mail, en wel over zorgen rondom de Dorpsstraat en spoorwegovergang

Hallo en welkom bij de 100ste editie van de Nieuws uit Castricum. Al honderd weken stuur ik elke zondag een nieuwsbrief. Deze mijlpaal maakt voor mij duidelijk dat er 1) heel veel gebeurt in de gemeente, 2) honderden mensen geïnteresseerd zijn in lokaal nieuws en 3) een deel er ook vrijwillig voor wil betalen via Tikkie-donaties.

Ik ben (niet zo) stiekem erg trots op deze uit de hand gelopen hobby en zit vol energie om de e-mailnieuwsbrief en nieuwswebsite verder te laten groeien. Onderaan deze nieuwsbrief vertel ik je meer over mijn plan en hoor ik graag of jij bereid bent om maandelijks te betalen voor deze nieuwsbrief. En zo ja, welk bedrag. Met jouw input (en hopelijk ook steun) kan ik mijn plan verder uitwerken, met als doel om jou nog beter op de hoogte te brengen van alleen écht nieuws uit Castricum. Weinig tijd? Je kunt de enquête ook via deze link invullen. Dit duurt ongeveer een minuut en is anoniem.

Veel leesplezier en ik herinner je er graag aan dat ik deze artikelen alleen kan maken dankzij lezers die af en toe een donatie via Tikkie overmaken. Je kunt ook om mijn bankrekeningnummer vragen.

Deze frustraties en zorgen leefden op de inspraakavond over de Dorpsstraat en spoorwegovergang

Donderdag vond in de zaal van de gemeenteraad een inspreekavond plaats waarop Castricummers hun zorgen konden uiten over diverse plannen van het college. Burgemeester en wethouders pleiten voor een spoortunnel bij de Beverwijkerstraatweg en wegafsluitingen op de Dorpsstraat en sommige omringende straten. Naar eigen zeggen om de verkeersveiligheid te vergroten, het dorpshart aantrekkelijker te maken en de drukke spoorwegovergang aan te pakken.

De plannen kunnen op felle kritiek rekenen van tenminste tientallen omwonenden. Zij kwamen massaal naar de inspreekavond, waarop elf buurtbewoners het woord namen.

Ik deed - overzichtelijk vanuit huis - verslag van de avond en schrijf in onderstaand artikel de frustraties en zorgen van inwoners én diverse gemeenteraadsleden op. De gemeenteraad bespreekt de plannen op 22 december. Lijkt het jou interessant als ik voor die tijd de verantwoordelijke wethouders interview over de gang van zaken tot dusver? Ik hoor het graag via een antwoord op deze e-mail of via een reactie onder het artikel.

De plannen voor een spoortunnel en wegafsluitingen in Castricum leiden tot kritiek en zorgen van inwoners. Zo verliep de inspraakavond.

Cafetaria Tinus start als DHL-punt in Castricum

Castricum krijgt weer een DHL-punt waar je pakketten kunt afgeven en ophalen. Dat vertelt de eigenaar van Cafetaria Tinus mij, een week nadat ik publiceerde dat Castricum zonder DHL-punt zit. Orion stopte de dienstverlening namelijk grotendeels. Tinus lost dat probleem op. De details lees je in onderstaand artikel.

Cafetaria Tinus start als DHL-punt in Castricum. Deze praktische informatie wil je weten over het nieuwe DHL-punt in het dorp.

Portugees restaurant Tasca opent op het Bakkerspleintje

Castricum heeft er een nieuw restaurant bij, en wel op het Bakkerspleintje. Lees er meer over in het onderstaande artikel en check zo ook de menukaart met prijzen. Ik ben benieuwd wat jij van dit type restaurant vindt. Lijkt het jou een gat in de markt of niet? Ik hoor het graag via een antwoord op deze e-mail of in een reactie onderaan het artikel.

Castricum heeft er een nieuw restaurant bij in de vorm van Tasca Castricum. Deze horecatent belooft een Portugese keuken.

Kort nieuws:

  • Het Openbaar Ministerie beschuldigt Johnny S. van het stelen van tienduizenden euro's van vier strandpaviljoens, waaronder twee in Castricum. Bij Deining is deze zomer vijfduizend euro buitgemaakt en bij Club Zand twintigduizend euro. De paviljoens hebben vorderingen tot schadevergoedingen ingediend, bleek deze week op een zitting waar het Noordhollands Dagblad over schrijft.

  • De actiegroep Castricum voor Iedereen heeft donderdag een petitie met vierduizend handtekeningen overhandigd aan de burgemeester van Castricum. De ondertekenaars roepen de gemeente op om niet langer samen te werken met Flexwonen NH, een bedrijf dat ook in Castricum tijdelijke woonruimtes verhuurt aan onder meer statushouders en jongeren. Volgens de ondertekenaars is Flexwonen NH een op geldbelust bedrijf dat onvoldoende aandacht besteedt aan zijn huurders. De directeur van Flexwonen NH neemt tegenover het Noordhollands Dagblad in stevige woorden afstand van die aantijgingen. Deze website schreef in juli over de petitie tegen Flexwonen NH.

Geef je mening over betalen voor nieuwsuitcastricum.nl

Wil je mijn uitleg later of niet lezen, dan kun je via deze link direct de enquête volledig anoniem invullen. Je bent er naar schatting één minuut mee bezig.

Na honderd nieuwsbrieven en nog veel meer artikelen op de bijbehorende website kan ik met zekerheid zeggen dat honderden mensen wekelijks interesse hebben in écht nieuws uit Castricum. Dat kun jij als één van die bijna zeshonderd lezers beamen, niet waar?

De pijlers van nieuwsuitcastricum.nl zijn na honderd weken niet veranderd. Ik werk nog steeds 100% onafhankelijk, bied 0% reclames maar 100% nieuws en en breng mijn nieuws 100% gratis met vrijwillige donaties. De eerste twee pijlers worden erg gewaardeerd, hoor ik van lezers. Daar ben ik erg blij om.

Maar na honderd weken moet ik ook concluderen dat het vrijwillige donatiemodel niet gebracht heeft waar ik op hoopte. Een kleine groep mensen doneert af en toe of regelmatig - waarvoor hartelijk dank - maar een grote meerderheid van de lezers heeft nog nooit een donatie overgemaakt. Daar heb ik al vaker over geschreven in de hoop dat meer mensen uit zichzelf af en toe een zelfgekozen bedrag zouden overmaken. Dat heeft helaas nauwelijks gewerkt en ik verwacht niet dat hier verandering in gaat komen.

Dat stelt mij voor keuzes. Want als zelfstandig journalist moet ook bij mij de schoorsteen roken. Dat doe ik van mijn normale werk, maar ik maak ook zeker één dag per week vrij voor nieuwsuitcastricum.nl. Dat is niet terug te zien in de inkomsten, en na twee jaar experimenteren is het daarom tijd voor een andere koers.

Stoppen is een optie, maar dat wil ik niet. Het werk geeft mij veel voldoening, ook vanuit maatschappelijk oogpunt. Wat ik wél wil, is nieuwsuitcastricum.nl verder uitbouwen. Met nog meer nieuws dat nog meer inwoners informeert, zowel via de e-mail als via de website. Die website krijgt een veel belangrijkere rol. Ik barst van de ideeën en wil de lokale politiek, ondernemingen en andere zaken graag kritisch blijven volgen.

Ik kan advertenties toevoegen als voor de hand liggende inkomstenbron, maar dat wil ik niet. Ik leg je zo uit waarom niet.

Dit is mijn plan

Mijn plan is om te kiezen voor het verdienmodel 'nieuws voor de lezer, betaald door de lezer'. Oftewel: jij als lezer krijgt via een maandelijks abonnement onbeperkt toegang tot de e-mailnieuwsbrieven en artikelen op de website.

Om deze stap te kunnen maken, heb ik de steun nodig van jou als lezer. Zonder betalende lezers kan ik immers beter stoppen. Mijn vraag aan jou luidt daarom of je bereid bent om iedere maand (via een automatische incasso) te betalen voor mijn werk en zo ja, welk bedrag. Met jullie input kan ik mijn plan en verdienmodel verder uitwerken.

Je kunt de enquête via deze link invullen. De enquête duurt ongeveer één minuut en is volledig anoniem. Alvast hartelijk dank voor de moeite.

Geen advertenties

Waarom dus geen advertenties op de website? Ik wil als journalist met name wegblijven van commerciële relaties met lokale partijen waar ik over schrijf, wil jouw leeservaring niet verstoren met reclames en weet dat lokale ondernemers doorgaans beperkte advertentiebudgetten hebben. Ik zie daarom nu geen toekomst in advertenties - al sluit ik ze niet uit als nieuwsuitcastricum.nl daadwerkelijk groeit en ik het adverteren aan iemand anders kan overlaten.

Tot volgende week

Bedankt weer voor je aandacht, hopelijk heb ik je weer op de hoogte kunnen brengen van écht nieuws uit Castricum. Als je mijn kritische journalistiek een warm hart toedraagt, kun je een donatie via Tikkie overmaken of om mijn bankrekeningnummer vragen.

Hartelijk dank als je een minuutje genomen hebt om je mening te geven over Nieuws uit Castricum. Volgende week heb ik weer een nieuwsbrief voor je, graag tot dan.

Groeten Rens