Nieuws uit Castricum - Editie #8

Hallo bij de achtste editie van de nieuwsbrief Nieuws uit Castricum. En welkom nieuwe abonnees; vorige week schreef ik voor 23 mensen, nu 179! Dank voor je interesse. Hier lees je wie ik ben en waarom ik deze nieuwsbrief gestart ben.

In deze nieuwsbrief verzamel ik het interessantste nieuws uit Castricum van dit moment, deels uit lokale media en deels uit eigen onderzoek.

Goed om te weten: deze nieuwsbrief is onafhankelijk, reclamevrij en blijft de komende tijd gratis. Ik ben benieuwd naar je vragen, feedback en tips. Je kunt antwoorden op deze mail of mailen naar [email protected].

Deze week wil ik het onder meer met je hebben over een nieuwe snackbar, het nieuwe zwembad, de geldproblemen van de Oude Keuken en het aantal doden door corona en moord in Castricum.

Snackbar Tinus volgt Restaria op

Vorige week kon ik je melden dat cafetaria Restaria gestopt is, deze week is mij duidelijk geworden dat er een nieuw cafetaria in komt. Martin Korsman verbouwt het pand en gaat er Cafetaria Tinus starten. Korsman is nu bezig met de gemeentelijke vergunningen en weet daarom nog niet precies wanneer hij open kan.

Oude Keuken in geldnood: "het moet niet heel lang meer duren"

De Oude Keuken in Bakkum verkeert in geldnood. De horecatent is vanwege de coronapandemie al een tijd dicht en loopt daarom veel geld mis. Een probleem is dat de Oude Keuken als stichting minder overheidssteun krijgt dan een commerciële horecazaak.

Oprichter Brigitte van Campen zegt tegen NH Nieuws dat de Oude Keuken zo'n tienduizend euro misloopt over 2020. De financiële steun van de gemeente, partners en de huisbaas kan niet voorkomen dat de Oude Keuken 'de touwtjes aan elkaar moet knopen en het heel spannend is.' Van Campen: "We gaan er vanuit dat we blijven voortbestaan, maar het moet niet heel lang meer duren."

Lees meer en bekijk de video bij NH Nieuws.

Dood door misbedrijf is zeldzaam in Castricum

Waarschijnlijk heb je het wel meegekregen afgelopen week: op 24 januari is er in een woning aan de Lijsterbeslaan een 56-jarige man dood aangetroffen. Een 55-jarige vrouw is ter plekke aangehouden en haar voorarrest is net met twee weken verlengd op verdenking van betrokkenheid bij de dood van de man. De politie stelt dat de man door een misbedrijf om het leven is gekomen.

Erg triest nieuws voor alle betrokkenen, die ik veel sterkte wens. Ik vroeg me deze week af hoe vaak er een Castricummer door een misdrijf (moord of doodslag) om het leven komt. In 2020 waren dat er drie, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De kans dat je aan corona overlijdt is hiermee een stuk groter, want alleen al in januari zijn er drie Castricummers gestorven aan corona.

Van voetbalveld naar zwembad?

Waar komt het nieuwe zwembad van Castricum: op een voetbalveld van FC Castricum of in het natuurgebied Noord-End? Het college van burgemeester en wethouders (B&W) heeft op 26 januari haar voorkeur aangegeven voor FC Castricum. Op 11 maart stemt de gemeenteraad, dus de locatie staat nog niet vast.

Na het kiezen van de locatie start het ontwerpproces van het zwembad, gevolgd door de aanbesteding en bouw. Het duurt dus nog een tijd voordat het zwembad er daadwerkelijk staat. Het nieuwe zwembad gaat de verouderde Witte Brug vervangen.

De gemeente verwacht 12 tot 14 miljoen euro te moeten investeren in het zwembad en rekent daarna op een onderhoudsbijdrage van 850 duizend euro per jaar. Ik ben benieuwd of de provincie hier een punt van gaat maken, want de gemeente staat onder preventief financieel toezicht vanwege een tekort op de begroting en het meerjarenperspectief.

Kort nieuws:

  • Boer en campingeigenaar Gerard Veldt legt bij NH Nieuws uit waarom hij tegen de Zuidoostroute is. In de nieuwsbrief van 3 januari vertelde ik over de petities tegen de Zuidoostroute én Westroute.

  • Het aantal coronabesmettingen in Castricum daalt al vier weken op rij. In de laatste week van december waren het er 153, vorige week 48. De statistieken vind je hier (ik blijf ze volgen).

  • De sloop van de Get Fit Gym-sportschool bij Geesterduin start eind dit jaar en niet in juni, zoals ik vorige week meldde. Dat liet makelaar Hopman ERA mij weten. Excuses.

  • Aanhanger met steiger gestolen uit Limmen, €1000 voor de gouden tip.

  • Een nieuwbouwappartement van 89 vierkante meter met balkon en overdekte parkeerplaats vanaf 453.900 euro: ik vind het erg duur en kreeg van de week mail dat Teer Makelaars nog steeds twee van deze appartementen in de aanbieding heeft. De appartementen maken onderdeel uit van Romeo (naast Julia) en komt op de plaats van het oude postkantoor. Henk Hommes stuurde mij onderstaande foto van de sloop van het postkantoor, waarvoor dank.

Tot volgende week!

Dat was 'm weer voor deze week. Ik hoop dat je het een interessante nieuwsbrief vond en dat ik je volgende week weer op de hoogte kan brengen van het laatste nieuws.

Heb je vragen, feedback of nieuwstips? Je kunt antwoorden op deze mail of eens mailen naar [email protected]. Blijf gezond!

Groeten Rens