Nieuws uit Castricum: dit moet je weten over de autoluwe Dorpsstraat

Hallo bij de 32ste editie van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Ik hoop dat het goed met je gaat. Welkom ook nieuwe abonnees!

Het was een rustige week in Castricum, dus ik houd de nieuwsbrief lekker compact. Hieronder lees je wanneer, op welke manieren en waarom de Dorpsstraat auto's gaat weren. Ik ben benieuwd wat je van het plan vindt.

Veel leesplezier gewenst.

Slechts een klein deel van de Dorpsstraat wordt tijdelijk autoluw

Het eerder uitgestelde experiment met een autoluwe Dorpsstraat start op 10 september en eindigt op 5 november. Dat heeft de gemeente deze week laten weten.

De betrokken bestuurders hebben besloten om de drukke doorgaande weg alleen tussen de Verlegde Overtoom en de Burgemeester Mooijstraat af te sluiten voor auto's. De rest van de Dorpsstraat blijft toegankelijk voor auto's, tot onvrede van sommige omwonenden en enthousiasme van veel winkeliers. Die waren bang dat een écht autoluwe Dorpsstraat tot minder klanten zou leiden, vertelde de Ondernemersvereniging mij.

Gedurende het experiment zijn er auto-afsluitingen in de Schoolstraat en op het kruispunt met de Verlegde Overtoom, bedoeld om sluipverkeer tegen te gaan. Op bovenstaande afbeelding - afkomstig van de gemeente - zie je hoe de Dorpsstraat tijdens het experiment gebruikt mag worden.

De deels autoluwe Dorpsstraat moet de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers ten goede komen, winkels aantrekkelijker maken en de drukte rondom de spoorwegovergang op de Beverwijkerstraatweg te verminderen. Bovendien kun je rustiger borrelen op het horecaplein.

Tijdens en na het experiment evalueren betrokken partijen over het voor- en nadelen van de deels autoluwe Dorpsstraat. Opmerkelijk vind ik dat de gemeente, die zelf voor dit plan gekozen heeft, in een persbericht één voordeel en twee nadelen noemt.

Ben jij enthousiast over dit experiment? Waarom wel of niet? Ik ben benieuwd.

Artikel over cameratoezicht maakt wat los

Vorige week publiceerde ik in deze nieuwsbrief een exclusief onderzoek dat aantoont dat het cameratoezicht in het dorpshart van Castricum de wet schendt en de gemeenteraad van niets wist. Ook omdat verplichte besluitvorming niet goed vindbaar is.

Het artikel maakte aardig wat los. Onder meer Omroep Castricum, VPNgids.nl, privacynieuws.nl en Rodi Media hebben over mijn onderzoek geschreven. In het Castricums Nieuwsblad staat ook een mooi artikel. De regionale krant en meerdere andere websites hebben mij laten weten het onderwerp te gaan volgen. Leden van de gemeenteraad willen van de burgemeester weten of de camera's er nog wel rechtmatig staan.

En op Facebook reageerden tientallen mensen op het artikel. De inhoud van de meeste reacties viel mij tegen; veel mensen beschuldigden mij er ten onrechte van dat ik tegen cameratoezicht ben, dat ik blind ben, te veel tijd heb, iets te verbergen heb en dat mensen mij mogen aankijken als de camera's verdwijnen en er daarna iemand neergestoken wordt. Ik raad deze mensen aan om het stuk eens te lezen en ben blij met de vele waardering voor het artikel.

Duidelijkheid over dit onderwerp is belangrijk omdat ik vind dat iedereen zich aan de wet moet houden, ook de gemeente. Ik houd je daarom op de hoogte over veranderingen omtrent het cameratoezicht. Hieronder kun je het artikel teruglezen.

Nieuws uit Castricum - Deze nieuwsbrief draait bijna volledig om een onderzoek dat ik in april begonnen ben en is uitgemond in een artikel met een leestijd van 10 minuten.

Kort nieuws:

  • Snackbar Paradijs aan de Torenstraat heeft na drie maanden de deuren alweer gesloten. Er zit nu een nieuwe snackbar in genaamd Prins Onee.

  • Ralph Castricum wordt de lijstrekker van Forza Castricum voor de gemeenteraadsverkiezingen van begin volgend jaar. Het Forza-bestuur is onder andere enthousiast over Castricum omdat hij medeverantwoordelijk is voor het cameratoezicht in Castricum - hetzelfde cameratoezicht dat de wet schendt en waarvan juristen zich afvragen of het wel gerechtvaardigd is.

  • Harold Ebels is de nieuwe lijsttrekker van D66 Castricum. Ebels is al jaren raadslid in de gemeente, woont in Limmen en is door de lokale D66-leden verkozen tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van begin volgend jaar.

  • De kermis van Castricum op de Brink staat gepland voor 7 tot en met 10 augustus en lijkt door te kunnen gaan. Bezoekers moeten vanwege de coronapandemie wel anderhalve meter afstand van elkaar houden en daarom houdt de gemeente toezicht op de bezoekersaantallen via de poort.

Tot volgende week

Bedankt weer voor je aandacht, ik hoop dat je het een interessante nieuwsbrief vond. Als je vragen, nieuwstips of feedback hebt, hoor ik die graag via een antwoord op deze mail. Volgende week heb ik een exclusief verhaal voor je over een onderwerp waar eerder dit jaar flinke ophef over was.

Wil je mij bedanken voor het maken van deze onafhankelijke nieuwsbrief? Dan kun je mij steunen via een Tikkie-donatie.

Via deze Tikkie-link kun je een donatie doen. Bedankt voor je waardering!

Graag wil ik hierbij ook de mensen bedanken die vorige week een donatie overgemaakt hebben.

Ik wens je een mooie week toe,

groeten Rens