Nieuws uit Castricum: dit merk jij van de begroting voor 2023

Hallo en welkom bij de 93ste editie van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Van harte welkom ook nieuwe abonnees. Het was een drukke week, met name omdat de gemeente de concept-begroting van 2023 gepresenteerd heeft. Ik heb het 125 pagina's tellende rapport doorgenomen en kon de verantwoordelijke wethouder vrijdag interviewen over financiële keuzes. In deze nieuwsbrief zet ik de belangrijkste zaken van de begroting op een rijtje, waaronder wat de stijging van de lokale woonlasten betekent voor jouw portemonnee.

Ook lees je dat de gemeenteraad wil dat de BUCH orde op zaken stelt, om te voorkomen dat de werkorganisatie volgend jaar wéér 1,2 miljoen euro extra vraagt voor incidentele kosten. Ook lees je dat E-Fiber deze week écht van start is gegaan in Castricum, terwijl er nog allerlei belangrijke vragen leven.

Er zit bijna twee dagen werk in al deze artikelen. Ik kan dit werk alleen op deze manier - gratis en zonder reclames - blijven doen dankzij de donaties van lezers. Dus waardeer je mijn kritische (onderzoeks)journalistiek dan kun je een donatie via Tikkie overmaken of vragen om mijn bankrekeningnummer.

Alvast bedankt en veel leesplezier gewenst.

Dit wil je weten over de concept-begroting van 2023

De concept-begroting van Castricum voor 2023 is een feit en zoomt ook in op 2024, 2025 en 2026. Met 125 pagina's tekst en tabellen is het - denk ik - niet het leukste document om van A tot Z te lezen. Maar het is wel een belangrijk document: de gemeente draait op belastinggeld en legt in de concept-begroting uit wat het met die 81 miljoen euro per jaar wil doen. Ik heb het document daarom helemaal doorgenomen en sprak met Roel Beems, wethouder van onder meer Financiën.

Mijn artikel praat je in een paar minuten bij over wat ik de belangrijkste punten in de concept-begroting vind. Er komt bijvoorbeeld structureel extra geld voor woningbouw, eenzaamheidsbestrijding en het opknappen van dorpscentra. Het centrum van Castricum is als eerste aan de beurt.

De concept-begroting van Castricum voor 2023 is gepubliceerd. Dit artikel zet de belangrijkste punten op een rij en interviewt de wethouder.

Zoveel meer ga je betalen aan lokale woonlasten

Ook onderdeel van de concept-begroting is informatie over de lokale woonlasten in 2023. De lokale woonlasten zijn de onroerende zaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. In 2023 stijgen de lokale woonlasten met bijna 4 procent. Wat betekent dat voor jouw portemonnee? Ik zet de bedragen van dit jaar en volgend jaar op een rijtje. Lees het artikel via onderstaande link.

De lokale lasten in Castricum stijgen in 2023 met bijna 4 procent. Lees hier hoeveel meer jij gaat betalen als bewoner van een (huur)huis.

Gemeenteraad: Buch moet eigen kosten onder controle krijgen

Vorige week schreef ik dat de BUCH extra kosten maakt door ziekteverzuim en ICT-projecten, en daarom eenmalig 3,36 miljoen euro nodig heeft van de vier gemeenten. Castricum moet 1,2 miljoen bijdragen. Wethouder Roel Beems (o.a Financiën) zei tegen mij dat de gemeenteraad hier positief tegenover stond, waarbij ik aangaf dat ik dit niet kon checken omdat het weekend was.

Inmiddels heb ik dat wél kunnen checken en blijken alle acht partijen in de gemeenteraad kritisch te zijn op de extra kosten van de BUCH. Met name de 1,2 miljoen euro vanwege ziektevervanging ligt gevoelig. De gemeenteraad van Castricum vindt dat de BUCH onvoldoende duidelijk maakt dat die kosten écht eenmalig zijn en mist maatregelen van de BUCH die moeten voorkomen dat er volgend jaar wéér extra budget nodig is voor ziektevervanging. Bij de BUCH werken honderden ambtenaren.

Het blijft niet bij woorden. Een amendement (pdf) dat donderdagavond is aangenomen door de gemeenteraad van Castricum, draagt het BUCH-bestuur op om nog dit jaar maatregelen op papier te zetten om de ziektevervanging binnen de perken te houden. Ook wil de gemeenteraad dat de BUCH die maatregelen volgend jaar uitvoert en daar regelmatig updates over geeft.

E-Fiber is nu écht van start gegaan in Castricum

E-Fiber is deze week gestart met het aanleggen van glasvezelinternet in de gemeente Castricum. In het buitengebied staken wethouder Valentijn Brouwer en topmannen van Open Dutch Fiber (waar E-Fiber onderdeel van is) en aannemer BAM de eerste schoppen in de grond. BAM werkt in opdracht van E-Fiber.

E-Fiber gaat de bijna 19.000 woningen en bedrijfsgebouwen in de gemeente voorzien van een glasvezelaansluiting, meldt de gemeente. Ik denk dat het minder panden worden. Want zoals ik al eerder in dit artikel schreef, bepaal je als bewoner zelf of jouw (koop)huis een glasvezelaansluiting van E-Fiber krijgt. Zeg je ja en neem je direct een abonnement op glasvezelinternet, dan kost de aansluiting je niets. Maar neem je een aansluiting zonder abonnement, dan kun je wél een rekening verwachten. Omdat niet iedereen direct een glasvezelabonnement wil afsluiten, verwacht ik dat niet alle huiseigenaren tijdens E-Fibers aanlegperiode toestemming geven voor een glasvezelaansluiting.

Interessant is dat hoewel E-Fiber nu officieel begonnen is met de aanleg van glasvezel, er nog veel praktische vragen leven. Waar de glasvezelhoofdcentrale en zeven kleinere glasvezelcentrales in de gemeente gebouwd gaan worden, bijvoorbeeld. Uit mijn onderzoek bleek vorige week dat de hoofdcentrale mogelijk naast basisschool Helmgras komt.

De gemeenteraad weet nog van niets, blijkt uit mijn navraag. De partij Lokaal Vitaal heeft afgelopen weekend schriftelijke vragen (pdf) aan het college van burgemeester en wethouders gesteld, onder andere of het klopt dat er een glasvezelcentrale naast de basisschool gebouwd gaat worden. Het college moet de vragen binnen 30 dagen beantwoorden.

Kort nieuws:

  • Is jouw inkomen maximaal 120 procent van het sociaal minimum en heb je niet automatisch de energietoeslag gekregen via de gemeente? Dan heb je nog tot 30 november om een aanvraag in te dienen. Wie recht heeft op de toeslag, kan 1300 euro netto verwachten, bedoeld om de hoge energieprijzen iets te verzachten. Lees alles over de energietoeslag en inkomensgrens op de website van de gemeente.

  • De werkzaamheden aan de Dorpsstraat zijn maandag niet doorgegaan vanwege het slechte weer. Dat bevestigt de gemeente. Er is op moment van schrijven nog geen nieuwe datum gekozen om de Dorpsstraat opnieuw te asfalteren.

Tot volgende week

Bedankt weer voor je aandacht, ik hoop dat je het een boeiende nieuwsbrief vond. Er zit als gezegd bijna twee dagen werk in. Werk dat ik alleen kan blijven doen als jij als lezer af en toe een donatie overmaakt. Als te weinig mensen dat doen, ben ik genoodzaakt om het verdienmodel van de nieuwsbrief te veranderen. Je kunt een donatie via Tikkie overmaken of om mijn bankrekeningnummer vragen.

Graag tot volgende week,

groeten Rens