Nieuws uit Castricum: de verschillen tussen internet via E-Fiber en Ziggo

Hallo en welkom bij de 89ste editie van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Welkom ook nieuwe abonnees! En dank allemaal voor de fijne reacties en donaties op mijn uitlegartikelen over de glasvezelplannen van E-Fiber en de staat van de lokale woningmarkt. Ik ben blij dat de verhalen - waar veel werk in zit - in de smaak vallen.

Over smaak gesproken: dit weekend is het Smaakmakers-festival in het dorpshart van Castricum. Er staan veel foodtrucks en lokale artiesten treden op. Mocht je heengaan dan hoor ik graag hoe het was. Zelf was ik deze week voor mijn (reguliere) werk in Berlijn, maar natuurlijk heb ik weer een nieuwsbrief voor je gemaakt.

In deze editie lees je een interview met oud-wethouder Ron de Haan over zijn nieuwe baan en kom je erachter op welke punten glasvezelinternet van E-Fiber anders is dan internet van Ziggo.

Veel leesplezier gewenst en graag hoor ik van je als je een vraag, nieuwstip of opmerking hebt.

Een nieuwe carrière voor oud-wethouder Ron de Haan

Ron de Haan (De VrijeLijst) was één van de drie wethouders in het vorige college, maar moest de functie in mei neerleggen toen het nieuwe college van Lokaal Vitaal, GroenLinks, CDA en VVD aantrad.

De Haan werd (weer) gemeenteraadslid en startte zijn zoektocht naar een nieuwe baan. Die lijkt hij gevonden te hebben. nieuwsuitcastricum.nl sprak De Haan over het wethouderschap op Vlieland.

Ron de Haan, gemeenteraadslid in Castricum, lijkt één van de nieuwe wethouders op Vlieland te worden. Lees het interview hier.

Internet via E-Fiber of Ziggo: dit zijn de verschillen

Ik schreef het in de vorige nieuwsbrief al: veel lezers hebben interesse in artikelen over glasvezelinternet. Want wat is dat precies, wat kost het en waarom gaan zowel E-Fiber als Delta Netwerk glasvezel aanleggen in Castricum? Een andere veelgestelde vraag is: op welke punten is glasvezelinternet van E-Fiber anders dan internet van Ziggo?

Als technologiejournalist leg ik je dat graag uit, en dat doe ik in onderstaand artikel. Ik ben benieuwd of het stuk jouw vragen beantwoordt en hoor graag van je. Waardeer je mijn gratis werk? Ik kan er alleen mee doorgaan als iedereen af en toe een donatie via Tikkie of bankrekeningnummer overmaakt.

Lees alles over de verschillen in netwerk, providers, snelheid en maandprijzen tussen E-Fiber en Ziggo.

Kort nieuws:

  • Nu er een einde is gekomen aan de kunstenaarsbenodigdhedenwinkel Bij Bakker, krijgt het pand aan de Dorpsstraat in Castricum een nieuwe bestemming. Verloskundige Praktijk Castricum gaat de winkel ombouwen en wil medio oktober officieel openen. De drie dames van de praktijk maakten dat begin augustus bekend op Facebook en het plakkaat is nu ook zichtbaar in de winkeletalage.

  • De lokale PvdA-fractie heeft het college van Burgemeester & Wethouders schriftelijke vragen gesteld over de uitbetaling van de energietoeslag aan huishoudens met een lager inkomen. Het college heeft bijna 950 duizend euro ontvangen van de Rijksoverheid, waarvan tot dusver bijna 700 duizend euro is overgemaakt naar inwoners. De PvdA wil ook weten of de gemeente Castricum bereid is om meer moeite te steken in het helpen van inwoners met het verduurzamen van woningen.

  • In het Noordhollands Dagblad lees je - alleen als je abonnee bent - een interessant artikel over de flexwoningen op de Puikman, achter het treinstation. Een deel van de bewoners klaagt over uiteenlopende zaken en voelt zich niet gehoord door de uitbater. Met reacties van de wethouder, uitbater en bewoners.

Tot volgende week

Bedankt weer voor je aandacht, hopelijk ben je weer helemaal op de hoogte van écht nieuws uit Castricum. Ik maak wekelijks tijd vrij om jou gratis en zonder reclames te informeren. Dat kan ik doen dankzij donaties van lezers. Waardeer je mijn berichtgeving, dan steun je mij door af en toe een donatie via Tikkie over te maken. Ook kun je via een antwoord op deze e-mail om mijn bankrekeningnummer vragen.

Graag tot volgende week,

groeten Rens