• Nieuws uit Castricum
  • Posts
  • Nieuws uit Castricum: de Dorpsstraat gaat tijdelijk dicht en waar hangen AED's?

Nieuws uit Castricum: de Dorpsstraat gaat tijdelijk dicht en waar hangen AED's?

Hallo en welkom bij de 90ste editie van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Welkom ook nieuwe abonnees! De mijlpaal van honderd gratis e-mails met alleen écht nieuws komt snel dichterbij. Om met frisse ideeën en volle moed door te gaan, geniet ik deze week met mijn vriendin van de Spaanse zon, tapas en bier/wijn. Wat tijd samen doorbrengen na veel uren achter de computer, want natuurlijk ook deze week gewoon een nieuwsbrief.

Zo bracht ik de primeur rondom de werkzaamheden aan de Dorpsstraat, die eind september tijdelijk afgesloten is omdat er nieuw asfalt aangebracht wordt. Ook lees je in deze nieuwsbrief over een inzamelingsactie om een AED voor het dorpshart te financieren en houdt E-Fiber komende woensdag een fysieke informatieavond rondom glasvezelinternet.

Veel leesplezier gewenst en als je mijn gratis werk waardeert, trakteer je mijn vriendin en mij via deze Tikkie-link op een Spaanse proost. Alvast bedankt!

Dorpsstraat krijgt nieuw asfalt en wordt daarom tijdelijk afgesloten

De Dorpsstraat, één van de drukste straten in Castricum, krijgt een nieuwe asfaltlaag. Hard nodig, want het rode asfalt brokkelt op allerlei plekken weg en dat levert gaten op. Met name gevaarlijk voor fietsers. En laat de Dorpsstraat - op papier althans - juist een fietsersstraat zijn.

De gemeente laat de straat opnieuw asfalteren. Dat brengt praktische ongemakken met zich mee. Onderstaand artikel zet ze op een rijtje, inclusief de dag en nacht waarop de straat dicht is.

De Dorpsstraat in Castricum wordt eind september tijdelijk afgesloten omdat de asfaltlaag vervangen wordt. Dit moet je weten.

Inzamelingsactie gestart voor een AED in het dorpshart

Met een AED (Automatische Externe Defibrillator) reanimeer je een slachtoffer van een hartstilstand. Dat doe je het liefst binnen zes minuten, want dan is de overlevingskans het grootst. Hoe meer AED's er in een gemeente hangen, hoe groter de kans dat de reanimatie binnen zes minuten kan starten.

Het dorpshart van Castricum mist gek genoeg een AED, zegt Welzijn Castricum. Dit is een organisatie die draait op gemeentesubsidie, gevestigd aan de Dorpsstraat. Welzijn Castricum-directeur Judith Schram is daarom een inzamelingsactie gestart om een AED te kopen en die in het dorpshart op te hangen. Philips doneert ruim duizend euro, waardoor er nog 1600 euro nodig is. Als je wil bijdragen, klik je op de onderstaande link.

(G)een overzicht van AED's in Castricum

Ik was én ben benieuwd waar en hoeveel AED's er in de gemeente Castricum hangen. De gemeente had blijkbaar een handige overzichtspagina, maar die werkt niet meer. De vereniging Hartslag Nu heeft naar eigen zeggen wel een actueel overzicht, maar deelt dit (gek genoeg?) niet publiek en alleen met leden. Volgens de EHBO Vereniging Castricum hebben Castricum, Limmen en Akersloot samen zo'n 45 AED's, maar meer informatie ontbreekt en het is mij niet duidelijk of dit getal nog actueel is.

Er lijkt dus geen handig kaartje te zijn met AED's in Castricum. Ik ben benieuwd of dat klopt. Weet jij er meer over?

Het lijkt mij als inwoner van Castricum handig om zo'n publieke kaart te maken. Wellicht kan de gemeente de oude webpagina actualiseren en weer online zetten?

Op deze webpagina lees je meer over het initiatief en kun je eventueel een donatie overmaken.

E-Fiber wil jouw glasvezelvragen beantwoorden op een informatieavond

Je weet het inmiddels vast: E-Fiber is het bedrijf dat deze maand start met de aanleg van glasvezelinternet in Castricum. Een project waar de nodige vragen bij komen kijken. Daar probeer ik als onafhankelijk journalist op in te spelen. Ik interviewde E-Fiber onlangs en stelde vragen van lezers van deze nieuwsbrief. En vorige week nog legde ik de verschillen uit tussen internet via E-Fiber en Ziggo - een stuk dat binnen een week bijna tweehonderd keer gelezen is en veel positieve reacties opleverde.

Er zijn vast nog meer vragen. E-Fiber probeert die te beantwoorden op een informatieavond op woensdag 14 september in sportcentrum de Bloemen in Castricum. De informatieavond vindt plaats tussen 18:00 en 21:00 en is gratis en vrijblijvend te bezoeken. Je hoeft er dus géén abonnement af te sluiten. Wel kun je E-Fiber en de providers op het E-Fiber-netwerk vragen stellen. Bijvoorbeeld over de aanleg, de internetsnelheid en hoe het overstappen werkt vanaf je huidige provider.

E-Fiber is niet de enige partij die glasvezel gaat aanleggen in de gemeente. Delta Fiber Netwerk gaat dat ook doen - maar pas als E-Fiber klaar is. Desalniettemin hield Delta in juli al een informatieavond. Ik was die avond aanwezig en schreef er dit stuk over.

Omdat ik op vakantie ben, kan ik helaas niet bij de informatieavond van E-Fiber aanwezig zijn. Ben jij dat wel dan hoor ik natuurlijk achteraf graag hoe je het vond. Je kunt mij bereiken op [email protected].

Kort nieuws:

  • Lees je deze nieuwsbrief op zondag; vandaag is de tweede dag van de Open monumentendag. Eigenlijk monumentendagen dus. Op deze webpagina van de gemeente Castricum vind je de activiteiten in Castricum, Akersloot, Limmen en de Woude. Een interessante is het Huis van Hilde, normaal betaald en op zondag gratis te bezoeken tussen 11:00 en 17:00.

Tot volgende week

Bedankt weer voor je aandacht, hopelijk vond je het een boeiende nieuwsbrief. Zo ja dan herinner ik je er graag aan dat ik mijn onafhankelijke journalistiek alleen voort kan zetten als alle lezers af en toe een donatie via Tikkie overmaken. Je kunt ook om mijn bankrekeningnummer vragen. Trakteer jij mij op een Spaans biertje?

Als je een vraag, opmerking of nieuwstip hebt, hoor ik die graag via een antwoord op deze e-mail. Tot volgende week!

Groeten Rens