Nieuws uit Castricum: Cunera-verhuizing, woninggekte en lege subsidiepot

Hallo bij editie negen van de nieuwsbrief Nieuws uit Castricum. Als nieuwe abonnee kun je hier meer lezen over mij en het starten van deze nieuwsbrief. Deze week wil ik het onder meer met je hebben over het plan om een nieuwe alles-in-een-school te bouwen in Bakkum, de alsmaar stijgende huizenprijzen en een fail van de gemeente.

Kinderopvang, school en bso tegenover de tennisclub?

De Cunera-basisschool is uit zijn voegen gegroeid en dat geldt ook voor de kinderopvang en buitenschoolse opvang (bso). De bestaande bouw vergroten - bijvoorbeeld de hoogte in - is blijkbaar niet mogelijk en daarom denkt de gemeente na over het bouwen van een nieuw pand tegenover de tennisvereniging TC Bakkum. De voorkeurslocatie is het veld dat je op de bovenstaande foto ziet. Check 'm in 3D via Google Streetview.

De gemeente houdt op 9 en 10 februari van 19:30 tot 20:30 online bijeenkomsten via de (video)software Microsoft Teams. Je kunt je via onderstaande link aanmelden om de online bijeenkomst bij te wonen. Kun je die avonden niet maar wil je wel je mening geven? Dat kan via een speciaal online formulier.

Je kunt ook een vragenformulier invullen.

De gemeente is benieuwd wat jij van het plan vindt voordat het wel of niet besluit om serieuzer onderzoek te doen naar het plan. Persoonlijk lijkt deze locatie mij niets. Ik vind het een relaxt veldje om kinderen of honden te laten spelen, zeker omdat het aan een stukje bos vastzit. En ik vraag me af of er wel genoeg parkeerruimte kan komen. Hoe denk jij over deze voorkeurslocatie? Laat het me weten via een antwoord op deze e-mail, ik ben benieuwd.

Makelaars: huizengekte houdt aan

De huizengekte in Castricum houdt aan, blijkt uit cijfers van makelaars Hopman ERA en Teer Makelaars. Er zijn in het vierde kwartaal van 2020 minder woningen verkocht dan in het derde kwartaal, een woning stond gemiddeld korter te koop en de gemiddelde vraag- en transactieprijs lag ook hoger.

Hopman ERA geeft geen harde cijfers, Teer wel. Die zijn echter afgezet tegenover het vierde kwartaal van 2019, schrijft De Castricummer in een nieuwsbericht dat ik als journalist liever als een advertentie omschrijf. Volgens Teer bedroeg de gemiddelde transactieprijs van een woning eind 2020 gemiddeld 420.649 euro. Dat is 9,6 procent hoger dan in dezelfde periode in 2019. Huizen worden dus steeds duurder en dat is met name slecht nieuws voor wie een eerste huis probeert te kopen.

Gemeente raadt subsidie aan, maar de pot is al leeg

In de eerste week van januari schreef ik in mijn nieuwsbrief dat de gemeente Castricum 70 euro per huishouden beschikbaar stelt voor energiebesparende producten en/of maatregelen om je koophuis energiezuiniger te maken. Met een grote maar.

Want ik schreef; "er is 118.300 euro gereserveerd, wat betekent dat maximaal 1690 huishoudens gebruik kunnen maken van de subsidie. Dat zijn lang niet alle huishoudens en voor het subsidiepotje geldt: op is op."

De combinatie van 'niet genoeg geld' en 'op is op' bracht de gemeente op het opvallende idee om recent veel huishoudens een brief te sturen om de energiesubsidie onder de aandacht te brengen. En je verwacht het niet: een paar dagen later las ik op sociale media berichten van teleurgestelde Castricummers die hun voucher niet kunnen inwisselen omdat het subsidieplafond bereikt is.

Ik ben er echt niet op uit om de gemeente af te zeiken, maar hoop wel dat de gemeente bij een volgende subsidiepot een andere aanpak hanteert. Want nu zijn er huishoudens blij gemaakt met een dode mus en zijn er onnodig veel brieven gestuurd. Zonde van het geld én niet goed voor het milieu...

Kort nieuws:

  • Het aantal coronabesmettingen in Castricum is voor de vijfde week op rij gedaald. Vorige week waren het er 35, tegenover 48 de week ervoor. Sinds begin oktober is het aantal besmettingen niet meer zo laag geweest, zo blijkt uit de officiële cijfers. Er zijn vorige week twee Castricummers overleden aan corona. Dat kunnen er ook meer zijn omdat deze cijfers alleen betrekking hebben op mensen die in hun laatste levensfase positief getest zijn op corona.

  • Boekhandel Laan was jarenlang een PostNL-pakketpunt, maar is daar op 1 februari meer gestopt. Dit omdat PostNL de vergoeding verlaagd heeft en de boekhandel zijn ruimte en personeel liever vrijmaakt voor zijn boeken. Vivant Rozing, de Primera-achtige winkel op het Bakkerspleintje, is nu het PostNL-punt in de buurt.

  • De 200.000 euro kostende uitkijktoren op de Papenberg is bijna af. Lees hier meer over de toren en check hier een foto van de afronding.

  • De politie waarschuwt al een paar weken dat er in en rond Castricum opvallend veel Cortina-fietsen gestolen worden. Ook deze week is er minstens één gejat. Let dus goed op.

Volgende keer

Dank weer voor het lezen, ik hoop dat je het een interessante nieuwsbrief vond en dat ik je volgende week weer op de hoogte mag brengen. De komende dagen wil ik wat vragen aan de gemeente voorleggen, onder andere over cameratoezicht en het organiseren van de Tweede Kamerverkiezingen half maart.

Heb je vragen, feedback of nieuwstips? Je kunt mij heel makkelijk bereiken door op deze e-mail te antwoorden.

Tot slot: als je fan bent van deze nieuwsbrief, zou ik het heel leuk vinden als je 'm naar iemand doorstuurt of nieuwsuitcastricum.nl deelt. Zo kan ik nog meer mensen informeren :-)

Fijne zondag en blijf gezond,

groeten Rens