Nieuws uit Castricum: belangenverstrengeling bij de gemeente ontdekt

Lees het exclusieve verhaal hier.

Hallo en welkom bij editie 134 bij de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Van harte welkom ook 25 nieuwe abonnees. Deze week stond bij mij grotendeels in het teken van mijn onthulling dat er sprake is van belangenverstrengeling bij de werving van een nieuwe gemeentesecretaris in Castricum. Mijn onderzoeksverhaal lees je zo meteen in de nieuwsbrief. Ik ben blij dat veel andere media er vervolgens ook over geschreven hebben. Het nieuws stond onder meer op de voorpagina van de website van het Noordhollands Dagblad, op twee pagina’s in hun fysieke krant, bij Binnenlands Bestuur (dé nieuwswebsite voor ambtenaren) en bij media als Alkmaarcentraal en GeenStijl.

In deze nieuwsbrief lees je over:

  • de belangenverstrengeling bij de gemeente

  • de verkoop van kavels via het nieuwbouwproject Zanderij Zuid

  • het voornemen van NS om minder treinen te laten stoppen op station Castricum

Steun jij mijn kritische journalistiek die je gratis kunt lezen ook? Je kunt een donatie via Tikkie overmaken of om mijn rekeningnummer vragen door te antwoorden op deze e-mail. Dank ook aan de donateurs van vorige week en veel leesplezier gewenst.

Exclusief: belangenverstrengeling bij werving nieuwe gemeentesecretaris

Er is duidelijke sprake van belangenverstrengeling bij de manier waarop de gemeente Castricum een nieuwe gemeentesecretaris gevonden heeft. Die klus á 15.000 euro is namelijk gegund aan CTMH, het bureau waar interim-gemeentesecretaris Wim van Twuijver algemeen directeur van is. Dat blijkt uit onderzoek van nieuwsuitcastricum.nl. Experts, waaronder een hoogleraar integriteit, noemen de gang van zaken kwalijk.

Via deze link kun je het artikel lezen, hieronder een toelichting op het stuk.

De gemeente Castricum wilde mij nauwelijks te woord staan en liet pas na publicatie van het artikel meer van zich horen. En zegt ‘de schijn van belangenverstrengeling te betreuren.’ Op vrijdagmiddag ontving ik de uitnodiging om aanstaande maandag met de burgemeester in gesprek te gaan over het onderwerp - dat doe ik uiteraard, want ik heb nog veel vragen.

Ook aan Wim van Twuijver. Hij weigert helaas tot op de dag van vandaag om met mij in gesprek te gaan. Tegenover het Noordhollands Dagblad zegt hij ‘naar eer en geweten gehandeld te hebben’ maar dat hij de klus nooit had aangenomen als hij ‘voorzien had’ wat voor ‘herrie’ er zou volgen.’ Die ‘heisa’ gunt hij zijn opvolger niet.

Na publicatie van het nieuwste artikel heb ik de acht politieke partijen om een reactie gevraagd. Hun fractievoorzitters zijn al in mei geïnformeerd over de wervingsklus. En hebben naar eigen zeggen hun zorgen geuit over de aanpak van het college. Nu zijn de reacties erg mild -ik zet ze in een komend artikel op een rijtje. Tot dusver zegt alleen oppositiepartij Forza vragen te gaan stellen over de gang van zaken. Wordt vervolgd.

Er zitten heel wat dagen werk in onderstaand onderzoeksverhaal, dat jij gratis en zonder reclames kunt lezen. Als je vindt dat ik belangrijk werk doe, steun je mij door een zelfgekozen bedrag te doneren via een Tikkie of door om mijn bankrekeningnummer te vragen (je kunt dan even antwoorden op deze e-mail).

Ook het Noordhollands Dagblad schrijft over de belangenverstrengeling

Nieuw deel kavels Zanderij Zuid in de verkoop

Achter het treinstation van Castricum moet het nieuwbouwproject Zanderij Zuid verrijzen. Ruim honderd woningen komen er, onder andere vrijstaande huizen op kavels die verkoopmakelaar Teer ‘riant’ noemt. Goedkoop zijn de kavels dan ook niet, en dan moet je het huis nog laten bouwen. Lees er alles over in onderstaand artikel, net als de aanhoudende duidelijkheid over wanneer de bouw kan starten.

De spitstrein tussen Alkmaar en Haarlem dreigt te verdwijnen, tot zorgen van politici

Een archieffoto van een intercity bij Castricum. Foto: Rens Blom

De intercity die op werkdagen in de spits op het traject Alkmaar - Haarlem rijdt en alleen stopt op grotere stations zoals Castricum, dreigt niet terug te komen in de NS-dienstregeling van 2024. Eerde beloofde de NS dat dat wel zou gebeuren en het vervoersbedrijf geeft geen reden bij de voorgenomen beleidswijziging. Het uitblijven van de intercity zou betekenen dat treinreizigers op dit traject aangewezen blijven op de sprinter. Die stopt op meer stations en doet daarom langer over de reis. De nieuwe dienstregeling gaat aanstaande december in.

De NS wil daarnaast op vrijdag minder treinen laten rijden tussen Alkmaar, Zaandam en Amsterdam. Er stopt dan niet meer elk kwartier maar elk half uur een trein op het traject - uitgezonderd in de avondspits. Ook deze voorgenomen wijziging heeft negatieve gevolgen voor treinreizigers vanaf Castricum.

Politici zijn not amused over de plannen van de NS. De Castricumse politieke partij Lokaal Vitaal heeft het college van (waarnemend) burgemeester en wethouders schriftelijke vragen gesteld, onder andere of het college ‘bereid is om samen met andere gemeenten samen op te trekken om de NS op andere gedachten te brengen.’ Wethouders van onder meer Beverwijk hebben al aangekondigd dat ze met NS in gesprek willen. Ook de landelijke politiek mengt zich: Tweede Kamerleden van de VVD willen opheldering van de verantwoordelijk staatssecretaris, en hopen ook dat NS niet gaan snijden in de treinregeling in Noord-Holland. Nog liever willen ze dat de spitsintercity tussen Alkmaar en Haarlem wél terugkomt.

Kort nieuws:

  • Scoutingleden uit Castricum en andere Nederlandse gemeenten vertrokken eind juli naar Zuid-Korea voor een ‘onvergetelijk zomeravontuur’ met in totaal veertigduizend scouts uit allerlei landen. Het evenement verliep helaas heel anders. Meer dan vierhonderd scouts, waaronder Nederlanders, zijn door de extreme warmte oververhit geraakt en behandeld in een noodhospitaal of ziekenhuizen. Daarnaast zijn er klachten over zweren door talrijke insecten en locaties voor tenten die onder water staan. Lees het hele artikel bij de NOS.

Tot volgende week

Dank weer voor je aandacht, hopelijk ben je weer helemaal op de hoogte van het échte lokale nieuws. Ik maak deze nieuwsbrieven al 134 weken helemaal gratis, met als doel zoveel mogelijk Castricummers en andere geïnteresseerden geheel onafhankelijk te informeren. Als je vindt dat ik belangrijk werk doe, kun je mij steunen door een donatie via Tikkie over te maken of door om mijn bankrekeningnummer te vragen. Je helpt mij uiteraard ook door deze nieuwsbrief door te sturen naar bekenden die er wellicht interesse in hebben. Heb je vragen, dan kun je simpelweg even antwoorden op deze e-mail.

Een mooie week gewenst,

groeten Rens