Nieuws uit Castricum: atletiekcomplex ondergaat grote renovatie

En: een oproep van mij

Hallo en welkom bij editie 183 van de Nieuws uit Castricum-nieuwsbrief. Van harte welkom ook dertien nieuwe abonnees. Qua nieuws was het een erg rustige week, dus ik houd deze e-mail lekker compact. Volgende week wil ik je een verhaal brengen waar mijn jurist en ik al tien maanden (jazeker) aan werken. Omdat de gemeente - ook na het betalen van ruim 1200 euro aan proceskosten - niet al mijn vragen kan of wil beantwoorden, vind ik het tijd om je bij te praten. Daar ga ik mij de komende dagen op storten.  

In deze zomerse nieuwsbrief lees je:

  • over de grote renovatie van het atletiekcomplex aan de Zeeweg

  • mijn oproep aan bewoners van het Hélène Mercierhof en Petronella Voûtestraat

  • over beschadigde auto’s bij het treinstation

Heb je deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen? Leuk! Je kunt je via deze link gratis abonneren om elke zondag een e-mail te ontvangen.

Steun jij mijn kritische journalistiek die je gratis kunt lezen ook? Je kunt een donatie via Tikkie overmaken of om mijn rekeningnummer vragen door te antwoorden op deze e-mail. Dank ook aan de donateurs van vorige week en veel leesplezier gewenst.

Rens Blom - onafhankelijk journalist

Atletiekcomplex aan de Zeeweg ondergaat een grote renovatie

Het atletiekcomplex aan de Zeeweg in Bakkum ondergaat een ingrijpende renovatie. Als je richting het strand bent gegaan, heb je dat de afgelopen tijd waarschijnlijk wel gemerkt. In het huis-aan-huisblad van Rodi, bij velen vooral bekend vanwege de advertenties, las ik deze week een zeer positief maar toch boeiend artikel over de renovatie bij Atletiek Vereniging Castricum.

Zo krijgt de 400meter-baan een nieuwe toplaag om weer een tijd mee te kunnen en is de hoek voor het kogelstoten vergroot, zodat er nu twee mensen tegelijk kunnen stoten. De springbakken zijn bovendien vergroot, waardoor er nu twee mensen tegelijk kunnen springen. Het middenveld, omringd door de 400meter-baan, is ook aangepakt.

De voorzitter van de atletiekvereniging zegt tegen Rodi dat de ruim 600 leden naar verwachting vanaf september weer kunnen trainen. Men traint er onder andere in hoogspringen, discuswerpen, kogelstoten en hardlopen.

Sportwethouder Roel Beems opent het vernieuwde complex op 5 oktober in het bijzijn van Ryan Clarke, een Castricumse atleet die deze week in actie kwam op de Olympische Spelen. Clarke heeft in Parijs een persoonlijk record gerend, maar eindigde zowel in de wedstrijd als in de herkansing als vijfde en ging daarom niet door naar de halve finales van de 800 meter.

Oproep: woon jij in een sociale huurwoning aan Hélène Mercierhof of Petronella Voûtestraat?

Kennemer Wonen laat 46 sociale huurwoningen verduurzamen. Archieffoto: Rens Blom / nieuwsuitcastricum.nl

Sinds eind juni ben ik in gesprek met verschillende buurtbewoners over de renovatie van 46 sociale huurwoningen aan het Hélène Mercierhof en Petronella Voûtestraat. Die woningen worden in opdracht van Kennemer Wonen verduurzaamd door aannemer Coen Hagedoorn Bouw. Gesprekken met bewoners hebben mij duidelijk gemaakt dat er technisch en ethisch van alles misgaat bij deze ingrijpende renovatie. Graag kom ik in contact met meer buurtbewoners die vertrouwelijk met mij in gesprek willen om hun ervaringen - positief of negatief - te delen. Ik krijg namelijk graag een zo compleet mogelijk beeld van de situatie om de juiste vragen te stellen aan Kennemer Wonen en Coen Hagedoorn Bouw.

Je kunt mij vertrouwelijk bereiken door te antwoorden op deze e-mail of door later te mailen naar [email protected].

Meerdere auto’s op parkeerterrein bij treinstation beschadigd door baksteen

Eén van de beschadigde auto’s. Foto via een lezer

Meerdere auto’s op het parkeerterrein bij het treinstation zijn dit weekend beschadigd, zo blijkt uit foto’s die een lezer op zaterdagmiddag met mij gedeeld heeft. Bij verschillende auto’s die tussen de spoorwegovergang aan de Beverwijkerstraatweg en het Huis van Hilde geparkeerd stonden zijn ruiten ingegooid. Bij één van de beschadigde auto’s lag een steen op de grond, zo is te zien op foto’s die met mij gedeeld zijn. Een andere auto, zonder ruitschade, heeft schade opgelopen die van de steen afkomstig lijkt.

Een steen bij een ingegooide autoruit. Foto via een lezer

Een gedupeerde belde ter plekke met de politie om de vernielingen door te geven. Het is mij nog niet duidelijk of er ook is ingebroken in de auto’s. Foto’s hinten hier wel op. Zo is bij minimaal één auto een stoel op de achterbank naar voren gezet.

Een stoel op de achterbank is naar voren gezet. Foto via een lezer

❓️ Poll van de week

De poll van vorige week hoorde bij mijn artikel over het plan van de gemeente om circa 100 flexwoningen te bouwen op Duin en Bosch. Een deel van de omwonenden is tegen dit plan omdat zij vrezen dat de bewoners, specifiek statushouders, last gaan krijgen van de nabijgelegen GGZ-klinieken en aanwezige drugsdealers op het landgoed. Ik vroeg jou wat jij tot dusver vindt van het plan, waar de gemeente een haalbaarheidsonderzoek naar laat doen.

De reacties blijken uiteen te lopen, met een kleine meerderheid die de bezwaren van buurtbewoners van tafel onterecht vindt. Echter zijn er ook genoeg mensen die de plek ongeschikt vinden of nog geen mening willen vormen.

100 flexwoningen nabij GGZ-klinieken bouwen?
Aantal stemmen: 185

🟩🟩🟩🟩🟩🟩 Ja, ondanks de bezwaren van de buurt lijkt mij dit een goede plek (81)

🟨🟨🟨🟨⬜️⬜️ Nee, de bezwaren van de buurt geven mij de indruk dat deze plek ongeschikt is (53)

🟨🟨🟨⬜️⬜️⬜️ Ik wacht het haalbaarheidsonderzoek af voordat ik mijn mening geef (51)

Een lezer reageert met ‘Ja’ en zegt: ‘De bezwaren van de buren zijn een gelegenheid argument om niet als not-in-my-backyard bestempeld te worden. Duin en Bosch is een prachtige lokatie voor flexwoningen, 1000x mooier dan weggedrukt tussen een verlopen sportpark en een woonwagenkamp.’

Een andere lezer reageert met ‘Nee’ en legt uit: ‘Ik ken de situatie daar voldoende om te weten dat er inderdaad sprake is van alcohol en drugsgebruik, met name ook door bewoners zelf. Lijkt me niet veilig voor statushouders.’

Poll van deze week

Omdat er weinig nieuws was deze week hierbij een poll over Nieuws uit Castricum zelf. Ik ben namelijk benieuwd in welk nieuwsonderwerp in deze wekelijkse nieuwsbrief jij de meeste interesse hebt. Ik weet dat veel mensen de combinatie van onderwerpen prettig vinden in deze nieuwsbrief, dus vraag je om hieronder één keuze te maken.

Waar lees jij in deze nieuwsbrief het liefst over?

Login or Subscribe to participate in polls.

Kort nieuws:

  • De jaarlijkse kermis is sinds gisteren (zaterdag) neergestreken op de Brink in Castricum. Dinsdag is de laatste dag dat je de kermis kunt bezoeken.

  • Een 38-jarige vrouw uit Castricum heeft een gevangenisstraf van 2,5 jaar gekregen, waarvan een half jaar voorwaardelijk, voor het oplichten van haar buurvrouw, diefstal en geven van een ingrijpend kalmeringsmiddel aan haar pleegdochter. De vrouw beheerde toen zij nog in Heemskerk woonde de online financiën van de buurvrouw en stal via die route ruim 16 duizend euro, onder andere door de huur en zorgverzekering niet langer te betalen. De 82-jarige buurvrouw kwam zo in de financiële problemen, schrijft het Noordhollands Dagblad op basis van de rechtszaak.

  • Leuker nieuws: deze maand gaat de eerste de paal de grond in om een restaurant te bouwen op eiland De Woude, dat onderdeel uitmaakt van de gemeente Castricum. Het restaurant moet in april klaar zijn, is dan gevestigd in de jachthaven en wil naast etensgasten en borrelaars ook bruidsfeesten verwelkomen.

  • Volgende zondag (de 18de) is er tussen 11:00 uur en 17:00 uur weer een zomermarkt aan de Dorpsstraat en Burgemeester Mooijstraat. Ik sta er deze keer niet met een kraam om Nieuws uit Castricum te promoten.

Tot volgende week

Dank weer voor je aandacht, hopelijk ben je weer helemaal op de hoogte van het échte lokale nieuws. Ik maak deze nieuwsbrieven al 183 weken helemaal gratis, met als doel zoveel mogelijk Castricummers en andere geïnteresseerden geheel onafhankelijk te informeren. Als je vindt dat ik belangrijk werk doe, kun je mij steunen door een donatie via Tikkie over te maken of door om mijn bankrekeningnummer te vragen. Je helpt mij uiteraard ook door deze nieuwsbrief door te sturen naar bekenden die er wellicht interesse in hebben. Heb je vragen, dan kun je simpelweg even antwoorden op deze e-mail.

Een mooie week gewenst,

groeten Rens